Een virusvrije auto

Aircoservice wordt vaak verkocht met het argument dat een goed werkende airco niet alleen zorgt voor een aangenaam interieur, zowel in zomer als in winter, maar tevens nare luchtjes en bacteriën doet verdwijnen. Nu het coronavirus nog altijd rondwaart, is dat een reden te meer om dergelijke dienstverlening onder de aandacht van klanten te brengen.

Met een grootte van 1 tot 5 micrometer zijn bacteriën groot genoeg om door een aircofilter tegengehouden te worden. Het coronavirus is vijftig keer kleiner en wordt niet tegengehouden door een standaard aircofilter, al zijn er autofabrikanten die claimen hun auto’s wel met dergelijke aircofilters uit te rusten. Zo zegt Tesla een buitengewoon filter in zijn auto’s te monteren. Je zou in een Tesla zelfs een aanval met biologische wapens kunnen overleven, maar of dit filter in staat is virussen tegen te houden…

Honda claimt wel over zo’n filter te beschikken, het zogenoemde Kurumask, waarmee binnen vijftien minuten 99,8 procent of meer van de hoeveelheid virussen in het interieur van de auto verwijderd zou kunnen worden en 99,9 procent of meer binnen 24 uur. 

Ozon

Aanvullend op de aircoservice bieden sommige autobedrijven de mogelijkheid om geurtjes te verwijderen door middel van ionisatie. Een ionisator produceert negatief geladen ionen (elektronen), die zich aan stofdeeltjes hechten, die daardoor zwaarder worden en naar beneden vallen. Schone lucht is het gevolg. Ionisatoren zijn al langer op de markt en worden bijvoorbeeld ook in restaurants en winkels gebruikt om van nare luchtjes af te komen.

Daarnaast ontstaat door ionisatie ozon, dat de eigenschap heeft dat het coronavirussen kapotmaakt. Vandaar dat ozongeneratoren bij uitstek geschikt zijn als viruskiller. Een ionisator die weinig ozon produceert, is dan ook niet effectief in de bestrijding van virussen.

Een ozongenerator die speciaal is ontwikkeld voor het gebruik in het compartiment van een auto is de Air2San van Texa, in Nederland vertegenwoordigd door Explora. René van Arkel ziet de mogelijkheden ervan nog weinig benut worden door autobedrijven: “De meeste autobedrijven willen de tijd er niet voor nemen om een auto met een ozongenerator virusvrij te maken. Ze pakken een doekje, vegen wat en dan vinden ze het ook schoon. Juist voor personenvervoer, zoals taxi’s is het toch wel raadzaam om een wat grondiger alternatief te bieden.”


De grote vraag lijkt vooral:
hoe verkoop je als autobedrijf zo’n ozonbehandeling?


Het bijzondere van de Air2San is dat het apparaat ingesteld kan worden op de hoeveelheid ozon die daadwerkelijk in een ruimte geblazen moet worden. René van Arkel: “Het apparaat bouwt heel snel ozon op tot een bepaald niveau en houdt dat niveau twintig minuten vast, een tijd die door twee medische instanties, lees: ziekenhuizen is gecontroleerd en voldoende is gebleken om virussen te doden.”

Goed ingesteld bewaakt de Air2San het juiste niveau van ozon in het compartiment. Het proces is via een app op de smartphone of tablet die verbonden is aan het apparaat te volgen. René van Arkel: “Een te hoge concentratie ozon zou allerlei elektronische componenten kunnen aantasten. Ook kunststoffen kunnen beschadigen als ze te veel aan ozon worden blootgesteld.”

Equipment Group Holland levert verschillende ozongeneratoren, specifiek voor de automotive. Directeur Philip van Houwelingen: “We hebben twee merken, Celette en Mahle. Celette is vooral bekend om zijn uitdeukapparatuur, maar heeft zich vorig jaar ook op die markt voor ozongeneratoren, speciaal voor de automotive markt gestort. Het is een wat groter apparaat dat naast de auto opgesteld wordt en via een slang ozon in het compartiment blaast. Van Mahle hebben we een klein apparaat, dat eventueel naast, maar gevoed door de 12 Volt-aansluiting ook in de auto geplaatst kan worden. Daar is ook een app aan verbonden, die laat zien hoe ver het reinigen is gevorderd. Je kan zelf een tijd instellen, waarna hij automatisch afslaat.”

Schadelijk

Nadeel van een ozongenerator is dat bij het genereren van ozon schadelijke stoffen zoals aldehyden kunnen ontstaan, die irritatie van ogen, neus en luchtwegen kunnen veroorzaken. René van Arkel: “Ozon zelf is ook schadelijk. Het doodt niet voor niets bacteriën, schimmels en virussen. In hoge concentraties is ozon zelfs dodelijk. Ook daarom is het een proces dat zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Het mooie van de Air2San is dat ozon aan het eind van het proces weer terug wordt omgezet in zuurstof. Als de behandeling klaar is, kun je ook meteen instappen en wegrijden.”

Bij de kleine ozongenerator van Mahle is het daarom wel nodig om na de behandeling de auto goed te laten uitwasemen. Philip van Houwelingen: “Na de behandeling zit er geen zuurstof in de auto, dus moet je niet meteen de auto betreden. De auto moet dan inderdaad even luchten, maar na tien minuten kun je zonder problemen instappen, of aan de klant meegeven. Het grotere apparaat van Celette produceert niet alleen ozon, maar kan via een tweede slang ook zuurstof in de auto blazen. De Celette genereert heel snel ozon en heeft ook veel minder lang nodig om zijn werk te doen. Tijdens het hele proces brandt een zwaailicht op het apparaat, bij wijze van waarschuwing. Na de behandeling pompt het zuurstof in de auto. Als de hele behandeling afgelopen is, gaat het zwaailicht uit en kun je de auto meteen gebruiken.”

Actief

René van Arkel constateerde al dat nog niet heel veel autobedrijven belangstelling hebben voor de ozongenerator in het kader van de coronabestrijding, terwijl het apparaat een brede inzetbaarheid heeft. “Het blijft niet bij auto, bus of truck, maar ook kantoren en hotelkamers zijn er prima mee te doen.”

De grote vraag lijkt dan ook vooral: hoe verkoop je als autobedrijf nou zo’n ozonbehandeling? “De investering zelf valt mee, met een nettoprijs van zes-, zevenhonderd euro. En ook na corona is de machine in te zetten als geurbehandeling. Het apparaat is niet weg als het virus weg is, al is het juist nu goed in te zetten om naast de aircoservice en de geurbehandeling ook een service te kunnen aanbieden om virussen te doden. Als je ziet dat voor een geurbehandeling dertig tot veertig euro wordt gevraagd, is het rekensommetje snel gemaakt: dat apparaat heb je zo terugverdiend.”

Philip van Houwelingen vindt het eigenlijk de verantwoordelijkheid van elk autobedrijf dat deelauto’s aanbiedt, of auto’s uitleent, al dan niet als vervangende auto, om te zorgen dat die virusvrij zijn. “Ik vind dat bedrijven daar toch een beetje laks in zijn. Neem bijvoorbeeld een ambulance waarin net een coronapatiënt is vervoerd. Zet er even zo’n ozongenerator in en hij is weer klaar voor veilig gebruik. Hoewel we al meerdere apparaten hebben verkocht aan bedrijven die op die virusbestrijding willen doorpakken, zien we nog te weinig autobedrijven die dat actief naar hun klanten toe laten weten. Ozongeneratoren worden al wel gebruikt in ziekenhuizen, in kantoorgebouwen… Maar voor de auto, een kleine ruimte waar de situatie nog veel precairder is, is het toch een ondergeschoven kindje.” 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2970 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *