Koester de werkplaatsklant

Auto- en onderdelenfabrikanten, distributeurs, logistieke dienstverleners, merkgebonden en universele autobedrijven, en verder alle marktspelers die aan deze partijen iets leveren, zijn afhankelijk van één bron: de werkplaatsklant.

Onze branche is net als vele andere branches een b-to-b keten die aan het einde afhankelijk is van een b-to-c relatie, namelijk die van het autobedrijf met de consument, de werkplaatsklant, een mens van vlees en bloed die de portemonnee trekt om de werkplaatsfactuur af te rekenen. Zelfs als het om een leaseklant gaat, is het de factuur voor het gebruik van de auto die uiteindelijk de euro’s in de kas doen vloeien. 

Die euro’s vinden hun weg in de keten, als een zalm tegen de stroom in, om via een reeks bankrekeningen terecht te komen bij het begin van de keten, de partij die de grondstoffen levert aan de fabrikant. Die laatste moet met die euro’s uiteraard zijn R&D financieren, zoals de distributeur zijn transport en het autobedrijf de trainingen van de werkplaatsmedewerkers, om over de investeringen in digitalisering door de hele keten heen nog maar te zwijgen.

Elektrische revolutie

Momenteel rijden er bijna één miljard personenauto’s op onze aardbol en worden er op jaarbasis ruim 85 miljoen geproduceerd. De werkplaatsfacturen moeten uit dat wagenpark van 1 miljard komen, waarvan er volgens een aftermarketstudie van de Boston Consulting Group (BCG) uit maart van dit jaar ongeveer 325 miljoen stuks het Europese wagenpark vormen. In 2030 zullen dat er, zo voorspellen de onderzoekers van BCG, 355 miljoen zijn. 

Net als bij zoveel andere bureaus en onderzoeksrapporten die de aftermarket betreffen, komt bij deze toekomstvisie de invloed van elektrische mobiliteit om de hoek kijken. Over een kleine tien jaar zal volgens BCG het Europese wagenpark voor ongeveer 6 procent uit volledig elektrische, voornamelijk batterij-elektrische auto’s bestaan. Daarnaast zal 13 procent bestaan uit hybrides, plug-in dan wel anderszins. Voor waterstof en dus de brandstofcel wordt de komende tien jaar door de adviseurs nog geen grote doorbraak verwacht, lijkt het.

Versnelling

Een marktaandeel van 6 procent volledig elektrische auto’s in het wagenpark van 2030 maakt vandaag de dag aan de b-to-c kant van de keten nog weinig mensen nerveus. De rekenaars stellen dat de werkplaatsomzet dan nog altijd voor 81 procent door auto’s met een verbrandingsmotor zal worden gerealiseerd en ook de 13 procent hybrides zullen grotendeels positief bijdragen aan de aftersalesactiviteiten. 

Toch schat BCG in zijn rapport, uitgaande van de huidige aftersalesomzetten, dat volledig en deels elektrische voertuigen samen zullen zorgen voor een daling van minimaal 20 procent van de werkplaatsomzet. Het is geen nieuw geluid en blijft een geluid dat velen liever niet willen horen. De vraag is of dit struisvogelgedrag wel zo verstandig is.

Deborah Wahl

Over the air

Er is overigens nóg een belangrijk onderwerp waarbij de elektrificatie een rol speelt en dat zijn over the air (OTA) updates. Tijdens een automotive retailcongres in de VS vorige maand wees Deborah Wahl, marketingmanager van General Motors, op de kansen die OTA en EV’s aan GM bieden. De EV wordt immers door die klant als een nieuw en complex product gezien, wat autofabrikanten de kans geeft een nieuw soort relatie met de klant op te bouwen. Wahl kondigde aan dat bepaalde updates wel een prijs hebben, maar gratis worden aangeboden – denk aan een navigatie-update – als de klant bereid is om (voertuig)data met de fabrikant te delen. Zo wordt OTA een ingang naar klantenbinding, voorbehouden aan het merk. 

Nu we de laatste maanden bij steeds meer autofabrikanten een versnelling zien bij het communiceren van hun EV-ambities is het zaak om bij de les te blijven en vooral die werkplaatsklant te koesteren, want klantenbinding wordt door de EV en door OTA naar een nieuw niveau getild. In ieder geval zien autofabrikanten daar kansen voor. Tussen de regels door zegt dit rapport ook nog dat u straks meer werkplaatsklanten nodig heeft om uw verdienmodel te vullen. Richt uw pijlen dus proactief op de klant en wacht niet tot 2030! 

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1638 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *