Liqui Moly gaat verkoop Nederland zelf doen

De Duitse olie- en additievenspecialist Liqui Moly verandert van strategie in Nederland. Het bedrijf liet de verkoop van zijn producten eerst over aan onafhankelijke importeurs, maar neemt het heft nu in eigen handen.

Er zijn de afgelopen maanden twee accountmanagers aangesteld die zich gaan bezighouden met klanten – “zodat niet alleen de productkwaliteit, maar ook de service klopt”. Het gaat om Jacques Heukers (foto links), voorheen werkzaam bij Henkel, en Sander Pelle, die in zijn vorige baan OEM-onderdelen verkocht (Bleker Autoteile) en in dienst was van Würth. Zij zullen de Liqui Moly-producten presenteren, trainingen organiseren en werkplaatsen/garagebedrijven adviseren over hoe chemische probleemoplossers nog effectiever kunnen worden gebruikt.

Distributeurs

De nieuwe strategie betekent dat Liqui Moly nu direct met meerdere distributeurs samenwerkt. “Ze zijn onze natuurlijke partners”, aldus Thomas Sailer, verantwoordelijk voor de activiteiten in Nederland. “We doen niet rechtstreeks zaken met garages en werkplaatsen. Maar ze profiteren er natuurlijk wel van dat het bestaande assortiment wordt uitgebreid. We willen niet een kleine selectie aanbieden, maar juist alle producten in ons assortiment.” Overigens wil het bedrijf zich op de middellange termijn niet alleen richten op de divisie automotive, maar ook op aangrenzende sectoren zoals bedrijfsvoertuigen. “Het potentieel dat we in Nederland zien is heel groot.”

Motorolie

Liqui Moly werd in 1957 opgericht in Duitsland, waar ook de productie plaatsvindt. Motorolie en additieven zijn de belangrijkste producten. Verder biedt het bedrijf een assortiment autochemicaliën aan. In totaal omvat de catalogus ruim vierduizend artikelen. De wereldwijde omzet bedroeg vorig jaar 544 miljoen euro.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *