Niet de klik maar de click

Onze sector staat erom bekend dat het people’s business is: de mensen maken de sector, ook aan de klantzijde. Er wordt dan vaak gesproken in termen zoals een klik hebben met elkaar. Autosociaal heeft de ‘de click (met c’s dus!) met jouw klant’ tot bedrijfsmotto verheven. Het is het app-stadium waarmee het allemaal begon in 2014 allang ontgroeid.

Sinds de start acht jaar geleden is het belang van een digitale aanwezigheid alleen maar verder toegenomen. In de praktijk blijft die bij veel autobedrijven beperkt tot een website. Autobedrijven hebben, goede uitzonderingen daargelaten, hier en daar wel een inhaalslag te maken, zo constateert Roy Roelofs. Als oprichter zag hij in 2014 al dat bedrijven hier ondersteuning bij nodig hebben. “We zijn begonnen aan een platform om klantcontact te onderhouden. Onze app was het eerste kanaal om contact te onderhouden. Daarna zijn we gaan uitbreiden. Ik zie apps als een kanaal, zoals nieuwsbrieven, een website of sociale media ook kanalen zijn. Marketing automation bedrijven betekent dat je voor elk kanaal de juiste boodschap in de juiste vorm giet. We zijn als bedrijf in die acht jaar dan ook opgeschoven van sec een app-leverancier in de richting van een online partner van het autobedrijf, onafhankelijk of merkgebonden. We zijn inmiddels als zodanig marktleider in de Benelux. Dat is mijn ultieme doel: de (digitale) klantreis (of customer journey zoals dat in marketingvaktermen genoemd wordt) voor onze klanten automatiseren.”


‘Marktleider automotive online marketing in Benelux’


Dat is makkelijk gezegd maar betekent wel een strategisch verschil. Om een idee te geven: de pakweg 25 mannen en vrouwen, het merendeel onder de 35 jaar, zijn zeker niet allemaal met marketing of sales bezig. In tegendeel, een belangrijk deel betreft developers, ofwel programmeurs. Eén van de vruchten die dat opleverde heet Edlink. “Autosociaal en Edlink zijn aparte bedrijven”, verduidelijkt Roelofs. “Autosociaal zorgt ervoor dat het juiste bericht, op het juiste moment, via het juiste kanaal wordt verzonden, in de herkenbare huisstijl van het autobedrijf. Via een website, een app, wat dan ook. We kunnen het allemaal verzorgen. Een breed platform dat rechtstreekse één-op-één communicatie met de klant mogelijk maakt, bijvoorbeeld met push-berichten via diens telefoon. Of via Whatsapp, brief, sms of Facebook-advertentie.”

Als het autobedrijf het wil maken ze een nieuwe website voor hem, met tekst en beeld. “Zoals een digital agency betaamt. We staan inmiddels best bekend om onze zogenoemde web-builder. Dit is een platform waar het autobedrijf gemakkelijk zelf, of met ons een website kan realiseren, gekoppeld aan het door de klant gebruikte voertuigmanagementsysteem. De klant kan zelf eenvoudig uitstraling, tekst en afbeeldingen of video’s wijzigen.”

Achter Autosociaal schuilt het klantdataplatform dat Edlink heet. “Dat is het centrale dataplatform. Klanten kunnen er alle databronnen die ze hebben centraal uitlezen. Zo hebben we Edlink juist bewust ontwikkeld, om te verknopen met bijvoorbeeld het garage- of dealermanagementsysteem, data van RDW of dienstverleners zoals RDC en VWE, met e-mailleveranciers zoals Mailchimp, maar ook de bezoekersdata vanuit de website en sociale media. We hebben Edlink bewust zo ontwikkeld dat het een op zichzelf staande softwareoplossing is. Alle softwareoplossingen zoals de app-builder en de web-builder kunnen gekoppeld worden aan Edlink. Ook in andere landen. We kijken heel bewust ook over de grenzen van Nederland. Voor Edlink, maar ook met Autosociaal, dat we enkele jaren geleden in België lanceerden. Nu hebben we er een samenwerking gesloten met Carfac (zie kader).”

Voor iedereen die met data bezig is geldt dat de privacywet AVG cruciaal is. “Toestemming vragen is heel belangrijk. Denk ook aan de veranderde visies op het gebruik van cookies. Eigen klantdata is steeds belangrijker! Gebruikers van ons platform accepteren de gebruikersvoorwaarden en geven aan via welke kanalen we ze mogen benaderen. Het autobedrijf kan binnen het bedrijf middels accounts regelen wie toegang tot de data heeft. Voor ons als leverancier is de data geanonimiseerd, kortom geheel volgens de normen.”

Voor analyses is die bak data bijzonder interessant. “We beschikken over miljoenen klantprofielen. Ruim genoeg om trends te kunnen aftekenen, om te zien wat werkt en wat niet. Dergelijke data krijgen de Edlink-gebruikers terug in hun dashboard zodat ze de conversie kunnen optimaliseren. Het team van Autosociaal helpt het autobedrijf daar waar nodig uiteraard bij. Door marketing te automatiseren haal je het handwerk eruit en weet je zeker dat er continuïteit is. Ook daar voor geldt: we begeleiden onze klanten graag in dat leerproces.”

Belgische samenwerking

Het Belgische Carfac en Autosociaal gaan op strategisch niveau samenwerken. Doel: vergroten van de slagkracht en het creëren van nieuwe groeimogelijkheden. Klanten moeten zo nog beter bediend worden. Beide stonden daartoe op de onlangs gehouden AutoTechnica in Brussel.

Mike Fraeye, directeur bij Carfac, verwacht dat de samenwerking een enorme potentie biedt om de markt nog beter te bedienen. “De mogelijkheden tot synergie en samenwerking zijn groot.” Roy Roelofs, directeur bij Autosociaal, is trots op de aangekondigde samenwerking. “Ik begon Autosociaal in 2014. Nu, bijna 8 jaar later, staat er een geweldig team klaar om de Belgische (online) automotive verder te ondersteunen. Met deze stap krijgt Autosociaal de slagkracht die we nodig hebben. Carfac is een bepalende en bewezen succesvolle onderneming. Ze verrijken ons met kennis over de Belgische automotive en beschikken over een geweldig team automotive experts.”

Autosociaal ondersteunt op dit moment bijna duizend autobedrijven in de Benelux bij het vormgeven van hun (online) customer journey. De online oplossingen die Autosociaal aanbiedt zijn toegankelijk, eenvoudig in gebruik en betaalbaar. Carfac is in België marktleider voor softwaresystemen in de automotive-, landbouw- en industriesector.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.