In een tijd dat alles wel schaars en kostbaar lijkt, geldt dat eens te meer voor het personeel. Of het nu gaat om toeleveranciers of om het autobedrijf om de hoek: de handjes ontbreken te vaak om al het werk verzet te krijgen. Specifiek voor technische beroepen is er de complicatie dat de instroom ook nog eens laag blijft. Kortom, we moeten als autobranche onze werkplaatsen verkopen aan toekomstig personeel. Was het vroeger nog zo dat het personeel kwam solliciteren bij een werkgever om vervolgens in angst en beven het oordeel af te wachten zijn de rollen nu omgedraaid.

Komt die vacature bij de juiste persoon terecht? Reageren er genoeg kandidaten met voldoende bagage? Zo vaak hoor ik dat er weinig reacties binnen komen en dat de reacties ook nog eens van een lager dan gewenst niveau zijn. Te vaak hoor ik klachten over werkethiek in de proefperiode. Hoe vaak horen we niet dat kundige mensen onze sector voortijdig verlaten?

Dit alles schoot me door het hoofd toen ik de fotoreportage doornam die we elders in dit nummer plaatsen. Het hoofdonderwerp is de prachtige Pon Luxury werkplaats in Rotterdam, het onherkenbaar getransformeerde Mercedes-Benz dealergebouw van weleer. Het is niet alleen een visitekaartje voor Pon en de op deze locatie gevoerde merkenportefeuille. Het is een visitekaartje voor toekomstig personeel.

Wil je personeel binden en boeien dan is een moderne, schone werkplaats met hoogstaande equipment cruciaal. Het is geen garantie, maar het begint er wel om technici te overtuigen voor jouw bedrijf te kiezen. De CAO zorgt immers al voor veel basisvoorwaarden die branchebreed gelden, daar zit het onderscheid niet. Werksfeer op de vloer doet de rest, maar dat zie je aan de buitenkant niet aan een bedrijf.

Een topwerkplaats fungeert als visitekaartje, naar klanten maar zeker ook naar toekomstig personeel. Kijk nog eens met de ogen van de klant naar het eigen bedrijf, neem de route die een klant ook volgt en kijk goed om je heen. Zou jij er willen werken? Zou jij er door hard werken verdiende euro’s binnenbrengen?

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00