Topwerkplaats voor topmerken

CarPort Rotterdam is nu een halfjaar operationeel. Het in het oog springende pand aan de A20 is voor veel autoliefhebbers een automotive hotspot geworden die niet alleen het Porsche Centrum Rotterdam huisvest, maar waar ook diverse modellen van het Italiaanse Lamborghini en het Britse Bentley te bewonderen zijn. De werkplaats is voorzien van de modernste werkplaatsapparatuur.

Het pand dat CarPort Rotterdam huisvest, telt vijf verdiepingen en bijna 18.000 vierkante meter aan belevings-, c.q. droomwereld, waar snelheid, kwaliteit, design en hightech hand in hand gaan. Dat betreft niet alleen de showroom, maar zeker ook de werkplaats, waar alle eigenaren van de drie topmerken voor reparatie en onderhoud kunnen rekenen op speciaal opgeleide monteurs. Ze hebben er de beschikking over een werkplaats (ingericht door Explora en Brekupa uit Ede) die is voorzien van de modernste werkplaatsapparatuur.

Overzichtelijk

Meestal is de werkplaats het financieel kloppende hart van de onderneming. Ook bij de premiummerken dragen de aftersalesactiviteiten in sterke mate bij aan het resultaat van de onderneming. Ook wordt in de werkplaats de relatie met de klant bevestigd door zijn of haar auto in topconditie te houden. De ruim opgezette Porsche drive-in werkplaats is mede door de strakke inrichting en de rechttoe rechtaan opstelling van de werkplekken erg overzichtelijk. Alle vloeistoffen, luchtslangen en elektrakabels zijn centraal via de aan het plafond gemonteerde energieconsoles binnen handbereik van de 19 werkplaatsmedewerkers en hun werkplaatschef, die gezamenlijk de beschikking hebben over 23 werkplekken. Zij kunnen bovendien rekenen op vier serviceadviseurs, vier backofficemedewerkers en twee magazijnmedewerkers.

EV-voorbereid
De werkplaatsmedewerkers zijn goed voorbereid op het veilig werken aan elektrische voertuigen. Een EV heeft nu eenmaal een hoogspanningssysteem aan boord. Bovendien is de batterij een relatief duur onderdeel van de elektrische auto, dat voor zijn levensduur gebaat is bij onderhoud door medewerkers met kennis van zaken. In de werkplaats van CarPort Rotterdam is dan ook een scala aan speciaalgereedschappen beschikbaar en aparte werkplekken waar EV’s kunnen worden onderhouden en gerepareerd, inclusief de koelsystemen van de batterijen.

All-in-one

De werkplaats voor Bentley en Lamborghini wordt bemand door vier technische specialisten, een serviceadviseur, een magazijnmedewerker en een voor het team verantwoordelijke manager. De schadeherstelwerkplaats kent acht werkplekken voor het arbeidsintensieve schadeherstel. Er zijn hier zes hefbruggen beschikbaar, een richtbank van Spanesi en een speciale werkplek voor aluminiumreparaties. Verder is er een all-in-one cabine, een spuitcabine en twee werkplekken voor voorbewerking. Daarnaast zijn er nog zes werkplekken voor het herstellen van cosmetische en andere schades. ADAS-systemen zijn uiteraard onderdeel van de diverse modellen van de drie topmerken. Het is daarom logisch dat naast uitlijnapparatuur ook in ADAS-kalibratie is geïnvesteerd.

Schadeherstel
Oud en jong, topmerken worden door hun eigenaren tiptop onderhouden. Dat geldt ook voor het herstellen van kleine en soms ook wat grotere schades. De betreffende werkplaatsmedewerkers moeten hier uiteraard over de nodige competenties beschikken. Elektronica, connectiviteit, ADAS en als het om een wat complexere schadereparatie gaat bijvoorbeeld ook om het herstellen van aluminiumconstructies en/of delen. Voor dat laatste staat voor de vakspecialisten een speciale werkplek stand by.

APK
Uiteraard worden in de werkplaats van CarPort Rotterdam dagelijks ook diverse apk’s uitgevoerd. Het afstellen van de koplampen, ADAS-functies inclusief het uitlijnen en een ‘rondje’ op de remmenbank horen er bij. Functionaliteiten die bij iedere auto optimaal moeten zijn, maar zeker bij deze bolides met hun brede ‘sloffen’ en grote beschikbare vermogens.

My Porsche
In de digitale wereld van vandaag biedt Porsche zijn klanten de mogelijkheid om digitaal verbonden te zijn met zijn of haar werkplaats. De vernieuwde My Porsche-app, die een combinatie is van My Porsche Essentials, en de Connect- en Car Connect-apps, is daarbij de centrale verbinding tussen klant, auto en merk. Ook Porsche Charging en Porsche – Good to Know worden binnenkort in het platform geïntegreerd. Door alle diensten en informatie vanaf modeljaar 2016 in één app te combineren, hebben klanten sneller en eenvoudiger toegang tot de digitale wereld van Porsche. 

EV-modellen
De My Porsche-app biedt diverse functies aan, specifiek afgestemd op de aandrijflijn van de auto. De My Porsche-app informeert de eigenaar over de status van zijn of haar Porsche, waaronder het brandstof- of laadniveau, kilometerstand, de locatie en inzicht in de statistieken van eerder gemaakte ritten, en de instellingen van het voertuigvolgsysteem. Als de Porsche sneller rijdt dan de ingestelde snelheidslimiet, waarschuwt de app de gebruiker met een pushmelding. Met de app kunnen Porsche-modellen worden vergrendeld en ontgrendeld, alsook de klimaatregeling en standverwarming van EV-modellen worden geregeld. Ook kunnen via de app gebruiksaanwijzingen en ondersteunende video’s worden bekeken.
De My Porsche-app stimuleert netwerken en kan de accounts van streamingproviders en agenda’s met de bijbehorende apps in de auto verbinden. De app helpt tevens bij het navigeren, door bestemmingen en points of interest op de smartphone te synchroniseren met het Porsche Communication Management.

Foto’s: Ansho Bijlmakers

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.