Sturen op trends

Wellicht vindt u bovenstaande kop wat vreemd overkomen. Sturen op cijfers klinkt bekender, maar in betrouwbare data zitten vaak de trends verborgen. Daarom wil ik een lans breken voor het ‘ophoesten’ van betrouwbare cijfers, in dit geval over werkplaatsapparatuur.

De aftermarket is complexer geworden. Moderne technologieën hebben hun intrede gedaan. Werkplaatsklanten verlangen kwaliteit voor de beste prijs. Dat betekent voor het autobedrijf de noodzaak voor meer efficiency. Daar kunnen auto- en garagebedrijven met de aanschaf van hun werkplaatsinrichting rekening mee houden. De praktijk wijst uit dat werkplaatschefs niet altijd inzicht hebben in wat er speelt ten aanzien van equipment. Zeker als er een (vervangings)investering moet worden gepleegd kan inzicht in bepaalde trends, een belangrijke ruggensteun zijn. graaf_bernard-deDat geldt ook voor grossiers die werkplaatsapparatuur verkopen of leveranciers die weer moeten inspelen op de vraag uit de markt. Bij RAI Vereniging Autovak willen we daarom jaarlijks onderzoek doen naar de gepleegde investeringen in equipment. Naar de markt in euro’s en in typen equipment, zelfs uitgesplitst naar regio’s. Door investeringen van merkdealers, universele garages, schadeherstellers en bandenspecialisten in kaart te brengen kan iedereen in de aftermarket inzicht krijgen in bepaalde trends en daar kan weer op gestuurd worden.

Juiste gegevens

Over de juiste gegevens kunnen beschikken kan de kwaliteit van uw aankoopbeslissing alleen maar verhogen. Als leverancier van werkplaatsapparatuur heb je bovendien belang bij een klant die weet wat hij wil en bovenal weet waarom hij iets wil. Dat betekent namelijk dat je in gesprek kan gaan over meer dan alleen de prijs. Dat geldt ook voor de inkopende automanager bij de aankoop van een hefbrug, van airco- of diagnoseapparatuur, een remmentestbank of bandende- en montageapparatuur; als u weet waarom u een type X of Y wilt hebben dan betaalt uw investering zich ook sneller terug, want een verkeerde investering is altijd te duur, hoe goedkoop die ook lijkt! Een jaarlijkse analyse van de equipmentverkopen zal dus meer zijn dan het ‘ophoesten’ van een paar droge statistieken. Het is niet alleen van nut voor de marketingafdelingen van leveranciers, maar juist voor de hele branche. Het kan de werkplaatsmanager meer inzicht geven, zijn blik verruimen en hem vooral wijzer maken. Investeren in deze nog steeds hectische economische omstandigheden vereist stuurmanskunst. Het inzichtelijk maken van trends en cijfers moeten u als kapitein bewuster maken van de keuzes die mogelijk zijn, het maken van een keuze vergemakkelijken.

Bernhard de Graaf

Bernard de Graaf is directeur Automotive van Rupro Beheer, moedermaatschappij van onder meer Amtech, Brekupa, Explora en Rema Tip Top. Hij is tevens bestuurslid van Autovaksectie Garage Uitrusting (GU) van RAI Vereniging.

Van Bernhard de Graaf zijn er nog 1 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Bernhard de Graaf