Wellicht vindt u bovenstaande kop wat vreemd overkomen. Sturen op cijfers klinkt bekender, maar in betrouwbare data zitten vaak de trends verborgen. Daarom wil ik een lans breken voor het ‘ophoesten’ van betrouwbare cijfers, in dit geval over werkplaatsapparatuur.
De aftermarket is complexer geworden. Moderne technologieën hebben hun intrede gedaan. Werkplaatsklanten verlangen kwaliteit voor de beste prijs. Dat betekent voor het autobedrijf de noodzaak voor meer efficiency. Daar kunnen auto- en garagebedrijven met de aanschaf van hun werkplaatsinrichting rekening mee houden. De praktijk wijst uit dat werkplaatschefs niet altijd inzicht hebben in wat er speelt ten aanzien van equipment. Zeker als er een (vervangings)investering moet worden gepleegd kan inzicht in bepaalde trends, een belangrijke ruggensteun zijn.
Dat geldt ook voor grossiers die werkplaatsapparatuur verkopen of leveranciers die weer moeten inspelen op de vraag uit de markt. Bij RAI Vereniging Autovak willen we daarom jaarlijks onderzoek doen naar de gepleegde investeringen in equipment. Naar de markt in euro’s en in typen equipment, zelfs uitgesplitst naar regio’s. Door investeringen van merkdealers, universele garages, schadeherstellers en bandenspecialisten in kaart te brengen kan iedereen in de aftermarket inzicht krijgen in bepaalde trends en daar kan weer op gestuurd worden.