Vertrouwen in gebruikte onderdelen 90 procent

Bijna 90 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat gebruikte onderdelen net zo goed zijn als nieuwe. Vrijwel iedereen (97 procent) vindt dat autobedrijven en schadeherstellers aan consumenten voortaan de keuze moeten geven of ze nieuwe of gebruikte onderdelen moeten gebruiken bij een reparatie.

Dat zijn enkele uitkomsten van een onderzoek dat ARN heeft uitgevoerd naar aanleiding van de campagne ‘samen maken we er iets moois van’, een initiatief van ARN, Bovag, Focwa, RAI Vereniging, RDW en Stiba.

Recyclebaar

In de online survey stonden drie thema’s centraal: behalve het hergebruik van auto-onderdelen ook de toepassing van recyclebare materialen in nieuwe auto’s en het autobezit.

Wat betreft het gebruik van gerecyclede grondstoffen vindt 80 procent van de Nederlandse consumenten het belangrijk dat hun auto van dergelijke materialen is gemaakt. 79 procent is het eens met de stelling dat elke auto voor 2030 volledig recyclebaar moet zijn.

Autodelen

Consumenten werd ook gevraagd naar het belang dat zij hechten aan het bezit van een auto. 88 procent zegt nog altijd dit belangrijk te vinden, hoewel autodelen wel op de sympathie van 55 procent van de ondervraagden kan rekenen. Het belangrijkste is echter het kunnen beschikken over een auto als je er een nodig hebt: 95 procent is deze mening toegedaan.

Foto: Bart Ebben

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

  • 17 juni 2021 om 13:48
    Permalink

    Al in de negentiger jaren, Achmea ontving toen zelfs 1 miljoen gulden en won het ” gouden Ei” voor het hergebruiken van gedemonteerde schade gerelateerde onderdelen. Het ging toen logistiek compleet mis. Er waren afspraken gemaakt met 29 demontagebedrijven. Onduidelijk was de toestand van het onderdeel en of het wel het juiste onderdeel was. Ik heb toen voorgesteld om , in aanmerking komende delen (grote, dure onderdelen als portieren, achterkleppen, achterlichten etc) in voorraad te nemen.
    Doch de afspraken die er met de demontagebedrijven gemaakt waren dwarsboomde het initiatief.
    Nu heeft Geevers Autoparts, zijn GREEN-LINE. En zijn deze onderdelen niet alleen gecontroleerd op perfecte toestand, maar ook gekoppeld aan het OE artikel–en dat is minstens zo belangrijk.

    F Mevissen voormalig directeur , oprichter Geevers autoparts.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *