Vertrouwen VACO-leden fors gedaald

Het vertrouwen van VACO-leden dat hun bedrijf de coronacrisis overleeft, laat een sterke daling zien. Dat blijkt uit de nieuwe, vandaag verschenen Coronamonitor.

Van de respondenten spreekt 80% van de respondenten (veel) vertrouwen uit. Dat is weliswaar een aanzienlijk percentage, maar wel 9 procentpunten minder dan de vorige Coronamonitor – en het laagste percentage sinds de eerste VACO Coronamonitor van eind maart (destijds 76%).

Besmettingen

De afname hangt volgens branchemanager Edwin Brinksma zo goed als zeker samen met de grote toename van het aantal corona-besmettingen van de afgelopen weken. Die resulteerden afgelopen dinsdag in strengere kabinetsmaatregelen opgelegd door het kabinet en hebben naar verwachting negatieve gevolgen voor de economie.

De toenemende twijfel onder ondernemers blijkt ook uit het antwoord op de vraag ‘Bieden de huidige financiële maatregelen u voldoende steun?’ Twee op de drie respondenten (66%) zegt het niet te weten (+ 7 procentpunten), 28% antwoordt met ‘ja’ en dat komt overeen met een daling van 6 procentpunten. NOW 1.0 is de meest gebruikte financiële regeling (20% van de respondenten), gevolgd door NOW 2.0 (13%). Het geschatte omzetverlies van de leden, veroorzaakt door de coronacrisis, bedraagt net als in de vorige Coronamonitor 21%.

Bandenwisselweken

VACO-bandenspecialisten gaven aan dat de seizoenswissels aarzelend van start gaan. De oorzaak is waarschijnlijk het grote percentage (zakelijke) automobilisten dat thuiswerkt, een percentage dat de afgelopen weken nog verder is opgelopen. Ook het vooralsnog uitblijven van lage temperaturen speelt een rol. Afgelopen maanden deed VACO al een oproep aan alle zakelijke en particuliere klanten om tijdig een afspraak te maken.

Met stip terug in de impact-top 5 op de bedrijfsvoering is ‘Beleveringsproblemen door (toe)leveranciers’ (19%). De laatste keer dat dit percentage zo hoog was, was in mei. In het begin van de coronacrisis lagen veel productielocaties van bandenfabrikanten stil. Dat kan mogelijk hier en daar gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van winterbanden, waarvan de productie over het algemeen aan het begin van de zomer begint. Voor nu leidt dat nog niet tot tekorten, omdat er nog voldoende alternatieven beschikbaar zijn.

Geen afscheid

97% van de respondenten verwacht geen afscheid te moeten nemen van medewerkers vanwege de crisis. Dat is het hoogste percentage sinds de start van de VACO Coronamonitor, eind maart. Dit hoge percentage lijkt in tegenspraak met het fors gedaalde vertrouwen. Voor de relatief korte termijn is er een duidelijke verklaring: VACO-bandenspecialisten hebben hun vaste medewerkers hard nodig voor de wissels van zomer- naar winterbanden. Tijdelijke medewerkers inhuren vindt beduidend minder plaats. Op de achtergrond kan ook meespelen dat leden vanwege (de angst voor) quarantaine-gevallen en besmettingen onder de medewerkers bang zijn voor onderbezetting.

Mondmaskers

VACO krijgt veel vragen van leden over het gebruik van mondneusmaskers, vooral voortkomend uit de aanstaande wettelijke verplichting die premier Rutte dinsdag aankondigde. Momenteel vindt branchebreed overleg plaats over aanpassing van het protocol voor de mobiliteitssector. Zeer waarschijnlijk volgt een dringend advies voor klanten om binnen een mondneusmasker te dragen. Vooruitlopend op de bekendmaking van de update van het brancheprotocol heeft VACO de instructie voor klanten op de consumentensite bandveilig.nl al aangepast met de oproep: kom alleen en draag een mondkapje. De volgende VACO Coronamonitor verschijnt op donderdag 12 november.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *