Volkswagen-ceo Matthias Müller kan niets goed meer doen. Na het dieselschandaal, dat niet alleen voor Duitsland een drama was maar voor de gehele automobielindustrie, kreeg hij afgelopen weekeinde de nationale politiek over zich heen.

Aanleiding was Müllers aankondiging, enkele dagen terug in een interview met Duitse Handelsblatt, van het einde van het dieseltijdperk. De industrie zou af moeten zien van verdere investeringen in diesel en beginnen aan de overstap naar elektrische mobiliteit.

Enorme dreun

Als eerste veegde de voorzitter van de Duitse politieke partij FDP de vloer aan met Müller. Hij betitelde hem als “Diesel-Judas”. Ook Ilse Aigner, minister van Economische Zaken van de deelstaat Beieren, gaf enorm af op de VW-topman. Zij ziet een enorme dreun aankomen voor de automobielindustrie. Uit studies van haar ministerie zou blijken dat omschakeling naar elektrische mobiliteit leidt tot een grote vernietiging van banen: bij (onderdelen)fabrikanten, in de reparatie- en onderhoudssector en de revisie- en remanbranche. Aigner kent de auto-industrie van binnenuit en heeft een goede relatie met BMW. Zij stelde dat moet worden ingezet op het milieuvriendelijker maken van de dieseltechnologie. Daarbij kreeg zij steun van bondskanselier Merkel.

Niets te vrezen

Wat van dit alles te denken? Dat elektrisch rijden er heus wel zal komen. Maar dat de tankstations en de reparatie- en onderhoudssector voorlopig nog even niets te vrezen hebben, nu de Duitse politiek de directe support voor elektrisch rijden kennelijk flink afzwakt – en zelfs een (weliswaar enigszins ‘dubieuze’) wegbereider voor elektrische mobiliteit betitelt als Diesel-Judas.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties