Elektronische onderdelen leveren meer en meer complexiteit op in garagebedrijven. Logisch, want twintig jaar geleden alweer kwam een reeks volumemodellen op de markt, vol elektronica. Denk bijvoorbeeld aan de BMW E-60 5-serie, de Mercedes W211 E-klasse, de Fiat Stilo of de Renault Laguna II. Het bleek het begin van een razendsnelle evolutie die nog altijd lijkt te versnellen.

Partnercontent

Met een gemiddelde leeftijd van ons wagenpark van zo’n elf jaar oud betekent dit dat geen autobedrijf meer ontkomt aan de omgang met elektronische uitdagingen. Niet alleen bij het vervangen van kapotte elektronische onderdelen, maar ook bijv. na het plaatsen van nieuwe ruiten (kalibratie van de camera) of het herstellen van schade (koplampen, sensoren in de bumper) is het opnieuw programmeren van componenten onvermijdelijk geworden.

Goed om kunnen gaan met elektronische problemen van de verschillende merken, vereist eigenlijk de merkspecifieke diagnoseapparatuur in huis te hebben van alle automerken. Sterker, in huis hebben is weinig zinvol zonder de kennis om hier mee om te gaan. Kortom, eigenlijk niet te doen tenzij je een sterke merkspecialisatie hebt. Voor de allround werkplaats zijn er sinds jaar en dag universele diagnoseapparaten op de markt. Met zo’n instrument kan je veel zaken oplossen, maar niet alle. Zeker niet nu autofabrikanten een digitale sleutel (‘secure gateway’) toepassen.

Dit probleem wordt ook nog eens groter doordat fabrikanten daarnaast nieuwe technologieën toepassen als DoIP (Diagnose over IP), waar veel universele tools (nog) niet mee om kunnen gaan. Het is dus niet de vraag of je als werkplaats tegen de grenzen van je eigen kunnen aan zult lopen. Dat gebeurt, vroeg of laat. Als je een codering niet kunt doen, dan was er tot voor kort maar een oplossing: naar een merkdealer die dit wel kan. Dit is echter een tijdrovende en daarom ook dure oplossing.

Tegenwoordig is er echter een andere oplossing: Remote Diagnose, bijvoorbeeld door Jifeline Remote Diagnostics (www.jifeline.com). Hierbij verbind je de auto met een speciale interface aan het internet, waarna de codering op afstand door een specialist wordt uitgevoerd. Er wordt vaak met de originele diagnoseapparatuur gewerkt, men heeft doorgaans ook toegang tot de juiste sleutels voor de ‘secure gateway’ en men kan dus ook problemen oplossen die niet alle universele tools aankunnen.

Bij Jifeline Remote Diagnostics betaal je eenmalig voor de J-Rex tool, en verder alleen voor de afgenomen diensten. Je betaalt dus alleen als je de tool ook gebruikt. Het is daarmee echt een back-up voor uw garage, voor die gevallen dat je er met de universele tools niet aan toe komt.

Jifeline is een automotive diagnoseconcept. Wij beschikken over een helpdesk waar diagnosespecialisten op afstand een voertuig kunnen overnemen. Op deze manier kunnen wij allerlei werkzaamheden uitvoeren zoals bijvoorbeeld trekhaakcoderingen, sleutels inleren, verstuiveraanpassingen en service resets. Ook modulecodering zoals koplamp, radarkop, ABS, ECM etc. behoort tot de mogelijkheden. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van onze uitgebreide mogelijkheden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties