Mazda is volgens eigen zeggen de eerste autofabrikant ter wereld die bij de fabricage van zijn auto’s gebruik maakt van de meest sterke staalsoort van dit moment, het 1.800 MPa ultrahoge sterktestaal. Het staal zal voor het eerst worden verwerkt in verschillende componenten van de volledig nieuwe Mazda CX-5 crossover SUV, die begin 2012 in Nederland op de markt wordt geïntroduceerd.

Mazda maakt gebruik van het 1.800 MPa staal met ultrahoge treksterkte bij de fabricage van bumperbalken. Deze balken worden aan de binnenzijde van de vóór- en achterbumper gemonteerd en vangen de eerste klap op bij een ongeval. De bumperbalken zijn twintig procent sterker en 4,8 kilo lichter dan de tot nu toe gebruikte versies.

Sterkere materialen zijn minder soepel en absorberen minder energie bij een aanrijding. Daarom heeft Mazda uitgebreid onderzoek gedaan naar de vervorming van bumperbalken tijdens een crash. Dat leidde tot een nieuwe ontwerp van een bumperbalk die de energie efficiënter absorbeert.

De nieuwe architectuur van de body is onderdeel van Mazda’s Skyactiv-technologie, die voor een aanzienlijke reductie in brandstofverbruik en emissies moeten zorgen.

[responsive-video identifier=”uL5rZBlI4_k”]
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 juli 2025
Europese bandenvervangingsmarkt duikt in de min
30 juli 2025
Eerste zes dealers Omoda&Jaecoo zijn bekend
30 juli 2025
Webfleet pleit voor ander parkeersysteem
29 juli 2025
Breeland verwerft opnieuw Jaguar Land Rover-dealer
29 juli 2025
Innovam start Bedrijfsschool Schadehersteller
29 juli 2025
Fixico beheert schadeherstel Ominimo
Meest bekeken berichten
Recente reacties