Autofabrikant Daimler heeft met eigen tests aangetoond dat het koudemiddel R1234yf wel degelijk brandgevaarlijk is wanneer het op hete motoronderdelen terechtkomt. Zij laat nu weten dat Mercedes in haar modellen het veilige R134a blijft gebruiken en haar klanten niet wil blootstellen aan de hoge risico’s.
In oktober 2011 wees Professor Dr. Andreas Kornath van de Universiteit van München al op de gevaren van het nieuwe milieuvriendelijke koudemiddel R1234yf, ook wel bekend als HFO-1234YF.
Bij verbranding van het middel op hete motoronderdelen, zoals de turbo of uitlaatspruitstuk, ontstaat fluorwaterstofzuur, ook wel waterstoffluoridegas. Dit gif kan al binnen een paar minuten dodelijk zijn in een kleine hoeveelheid bij aanraking met de huid.
Bij ongevallen
De laboratorium- en crashtests die de autofabrikant in huis heeft uitgevoerd gingen verder dan de geijkte teststandaarden. Daaruit blijkt dat R1234yf wel degelijk kan ontbranden bij met name frontale aanrijdingen. Bij gelijkwaardige test met voertuigen die voorzien waren van R134a ontstond geen brand.
Daimler heeft haar onderzoeksresultaten naar diverse autoriteiten gestuurd en stelt ze beschikbaar voor andere autofabrikanten.
Als eerste
Daimler is de eerste binnen het Duitse Verband der Automobielindustrie die stopt met het toepassen van het nieuwe koudemiddel. Opmerkelijk is dat hetzelfde verband in 2010 nog definitief koos voor R1234yf.
Overigens zijn er nog steeds veel vraagtekens rondom het nieuwe koudemiddel. Lees er hier alles over >>
Boete
Het Deutsche Umwelt Ambt (DUH) vindt het onacceptabel dat Daimler alleen maar verder wil met R134a. Volgens Jürgen Resch, woordvoerder bij DUH, zou dit een schending zijn van de klimaatwet. Men wil Brussel aanraden om Daimler per geproduceerde auto 665 euro boete te laten betalen volgens de huidige strafwettelijke bepalingen.