De aftermarket heeft al te kampen met een structurele daling van het aantal onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Daar komt nog eens bovenop dat bepaalde onderdelen op termijn een hele andere vervangingsfrequentie zullen krijgen.

Uitlaten en koppelingen zorgden vroeger voor een regelmatige omzet in de werkplaats. Door een sterk verbeterde kwaliteit hebben deze producten een lagere vervangingsfrequentie gekregen. Een ander goed voorbeeld is de aandrijfriem. Nu is dat nog een belangrijke omzetmaker, mede door de opkomst van distributiekits. Tijdens de noodzakelijke vervanging van de riem worden steeds vaker ook andere onderdelen vervangen, zoals spanrollen, krukaspoulie en waterpomp. Dat maakt een reparatie duurder en complexer, maar het blijft een vervanging (in volume) die minder vaak zal worden uitgevoerd. Deze daling zal niet meer worden gecompenseerd door hogere prijzen van distributiekits.

Ook door de gestage toename van de aandrijfketting zal het riemenvolume afnemen. De aandrijfketting heeft in ieder geval een geplande levensduur van enkele honderdduizenden kilometers. Het gebruik van riemen of kettingen is vooral een zaak van de constructeur.

Lees hier het hele artikel in Aftersales Magazine nummer 11, voorzien van diverse cijferoverzichten >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties