Voor de branche breekt een keuzemoment aan en dat bewustzijn liep als een rode draad door de verschillende presentaties tijdens het derde Nationaal Aftersalescongres dat vakblad Aftersales Magazine organiseerde. Op het evenement in Bunnik kwamen ruim 350 vakgenoten af.

Omvallende dealerbedrijven, onderdelengrossiers die worden overgenomen door de concurrent; 2014 was weer een jaar dat de autobranche het voor de kiezen kreeg. Een al jaren afnemende onderhoudsbehoefte maakt dat de autobezitter nog maar incidenteel naar de werkplaats hoeft. Tel daarbij op dat de consument andere prioriteiten stelt en het glimmend blik niet meer als statusmiddel wordt gezien. Hoezo crisis, hier zullen we het gewoon mee moeten doen! Dagvoorzitter Pieter van der Werff (BNR) trapte af door het fenomeen economische voorspellingen te bekritiseren.

Kennis delen en netwerken

Ir. Wieger de Bruin (DBSC Consulting) haakte aan onder de titel ‘Adequaat acteren in turbulente tijden’. Zijn analyse is dat te veel concurrenten vrijwel dezelfde strategie hebben en deze even slecht uitvoeren. Kop in het zand, dweilen met de kraan open of, net zoals Calimero roepen dat het allemaal niet eerlijk is. Het alternatief heet een veranderingstraject, ofwel strategie-executie en moet ervoor zorgen dat de uitgezette koers daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

Paul Nieuwenhuis in gesprek met de zaal

Elektrische mobiliteit staat voor doorbraak

Tussen verwachting en realiteit schuilt een kloof en die zien we terug als het gaat om de elektrische mobiliteit. Komt die massaal op ons af of is het een hype? Wat moet de branche ermee? Die vragen beantwoordde Dr. Paul Nieuwenhuis van de Cardiff University in Wales. Zijn visie is simpel te vatten: elektrische mobiliteit staat voor een belangrijke doorbraak.

Alle voornoemde trends worden versterkt door de komst van telematicaconcepten, zegt Jos Veldhuisen, hoofdredacteur Aftersales Magazine. “Die veranderen niet alleen de mobiliteit zelf, maar ook de invulling van de onderhoudsbehoefte. Het merkkanaal lijkt voor te sorteren op een voorkeurspositie, ten koste van het universele kanaal, dat het steeds moeilijker vindt om de technologische ontwikkeling bij te benen. Vooruitlopend daarop wordt al druk geïnvesteerd in een prijstechnisch gunstiger imago van de merkdealer door te stunten met aftersalesaanbiedingen. Als tegenzet organiseert het universele kanaal zich verder.”

Rob Urgert over creativiteit en genialiteit

Aandachtig luisterend publiek

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties