Autofabrikanten zijn het zogeheten DMS-systeem dat met sensoren de vermoeidheid van de bestuurder kan uitlezen, aan het verfijnen. Zo kunnen sterkere sensoren zelfs door een zonnebril ‘kijken’ en op de voorruit geprojecteerde auto’s de bestuurder de weg wijzen.

Zo is Jaguar/ Land Rover een samenwerking aangegaan met Intel en Seeing Machines om DMS nog fijnzinniger et maken. Zodra dit DMS een vermoeide of afgeleide bestuurder ‘ziet’, volgt een waarschuwing. Het systeem is zo geavanceerd dat het zelfs werkt als de bestuurder een zonnebril draagt.

Het algoritme dat Seeing machines voor DMS heeft ontwikkeld, biedt veel potentieel: er kunnen ook andere veiligheidsverhogende én autonome rijfuncties in worden geïntegreerd. Zo kan het gekoppeld worden aan een remsysteem dat in staat is autonome noodstops uit te voeren. Als de auto ‘weet’ dat de bestuurder is afgeleid, kan een tijdige, autonome remactie een ongeval voorkomen of de gevolgen ervan beperken.

Ook kan DMS bijdragen aan uitwisselen van informatie tussen auto en bestuurder. De essentie daarvan is dat de bestuurder op het juiste moment relevante informatie krijgt via bijvoorbeeld een head-up display dat de gehele breedte van de voorruit beslaat (in ontwikkeling). Een goed voorbeeld hiervan is het volgen van een zogenaamde ‘Ghost Car’, een projectie op de voorruit die de bestuurder naar zijn reisdoel leidt zonder dat hij/zij de ogen van de weg hoeft te nemen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties