Autofabrikanten zijn het zogeheten DMS-systeem dat met sensoren de vermoeidheid van de bestuurder kan uitlezen, aan het verfijnen. Zo kunnen sterkere sensoren zelfs door een zonnebril ‘kijken’ en op de voorruit geprojecteerde auto’s de bestuurder de weg wijzen.

Zo is Jaguar/ Land Rover een samenwerking aangegaan met Intel en Seeing Machines om DMS nog fijnzinniger et maken. Zodra dit DMS een vermoeide of afgeleide bestuurder ‘ziet’, volgt een waarschuwing. Het systeem is zo geavanceerd dat het zelfs werkt als de bestuurder een zonnebril draagt.

Het algoritme dat Seeing machines voor DMS heeft ontwikkeld, biedt veel potentieel: er kunnen ook andere veiligheidsverhogende én autonome rijfuncties in worden geïntegreerd. Zo kan het gekoppeld worden aan een remsysteem dat in staat is autonome noodstops uit te voeren. Als de auto ‘weet’ dat de bestuurder is afgeleid, kan een tijdige, autonome remactie een ongeval voorkomen of de gevolgen ervan beperken.

Ook kan DMS bijdragen aan uitwisselen van informatie tussen auto en bestuurder. De essentie daarvan is dat de bestuurder op het juiste moment relevante informatie krijgt via bijvoorbeeld een head-up display dat de gehele breedte van de voorruit beslaat (in ontwikkeling). Een goed voorbeeld hiervan is het volgen van een zogenaamde ‘Ghost Car’, een projectie op de voorruit die de bestuurder naar zijn reisdoel leidt zonder dat hij/zij de ogen van de weg hoeft te nemen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 december 2025
Jaarcijfers Greenwheels: grotere vloot, jongere gebruikers
8 december 2025
Vernieuwde erkenningenstelsel binnenkort van start
8 december 2025
Goedkoopste autoverzekering daalt in populariteit
8 december 2025
Studieschuldenvrij studeren bij Loogman
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
5 december 2025
SWOV: Impopulaire maatregelen nodig voor vergroten verkeersveiligheid
Meest bekeken berichten
Recente reacties