Nederlanders zijn bekend met de zelfrijdende auto en staan hier positief tegenover. Vooral bij vermoeidheid, in woon-werkverkeer, op de snelweg en in de file lijkt het voor consumenten een ideaal vervoersmiddel.

Daarbij zien consumenten het als een mogelijkheid om onder invloed ‘achter het stuur’ te kruipen, maar wel mét een rijbewijs. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto’s zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Twee derde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google (22%) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.

veiligheid

Nederlanders verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56%). Daarnaast speelt een betere doorstroming (12%) en duurzaamheid (10%) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel alshet nodig is de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto’s (38%) vinden het te gevaarlijk (36%) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (15%). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 mei 2025
Occasionprijzen blijven licht stijgen
21 mei 2025
Apollo: Merk Vredestein blijft bestaan
21 mei 2025
Crisis is kans
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
Meest bekeken berichten
Recente reacties