De mate van autonomie waarmee een voertuig zelf rijtaken kan uitvoeren drukken we uit in niveaus. Om van de derde trede naar de vierde te kunnen gaan is betere Lidar sensortechniek onontbeerlijk. Toshiba presenteert nu een kleinere unit met een hogere resolutie.
Lidar (of voluit: Light Detection and Ranging c.q. Laser Imaging Detection and Ranging) is niet nieuw, de technologie is onder meer beschikbaar in sommige luxeauto’s met voorwaardelijke rijautomatisering op niveau 3. Toshiba claimt nu een van de toeleveranciers te zijn met een Lidar die autonoom rijden op niveau 4 aankan. De introductie staat gepland voor komend jaar. Behalve toepassingen in auto’s ziet de fabrikant ook mogelijkheden voor toepassingen in robots, drones en beveiligingsapparatuur.

Handpalmformaat
De nieuwe laserprojector op handpalmformaat breidt het detectiebereik uit tot 300 m. Volgens de fabrikant daarmee ‘s werelds verst reikende en met een toonaangevende beeldresolutie van 1200×84 pixels. Het systeem kan worden geconfigureerd met flexibele combinaties van projectoreenheden om een verscheidenheid aan langeafstands- en groothoekdetectietoepassingen aan te kunnen. Deze nieuwe Lidar zal de vooruitgang bevorderen op tal van toepassingsgebieden, zoals autonoom rijden en infrastructuurbewaking, en opent de weg voor het verkennen van partnerschappen op andere gebieden.
De verkeersveiligheid wordt vaak in het gedrang gebracht door slechte weersomstandigheden en risico’s van plotselinge gebeurtenissen. Het huidige gebruik van bewakingscamera’s en radar is beperkt in het meten van afstand, is zwak in het duidelijk vastleggen van objecten in 3D, en presteert slecht bij weinig licht. Lidar-systemen detecteren onmiddellijk en nauwkeurig de toestand van de weg en ondersteunen zodoende de besluitvorming over verplaatsingen.
Toshiba’s oplossing is een Lidar die gebruik kan maken van meerdere kleine projectoreenheden, de laserstraalbron. Deze zenden allemaal een oogveilige straal in dezelfde richting uit, waardoor het effectieve bereik wordt vergroot. Deze aanpak beperkt ook de totale omvang van de Lidar door het volume van de projectoreenheid te verkleinen tot 71 cm3. Het circuitontwerp vermindert de motorbesturingsprintplaat met zestig procent ten opzichte van het vorige prototype en maakt gebruik van de knowhow op het gebied van 3D-componentenmontage om componenten en lenzen te herpositioneren.