Het zag er vorige week even niet goed uit voor ATU, maar dankzij een deal over de huurprijzen is de autoserviceketen dan toch gered. Dat kan een rentree van ATU op de Nederlandse markt betekenen.

De continuïteit van de noodlijdende reparatie- en onderhoudsformule hing af van overleg met enkele grote verhuurders van de ATU-vestigingspanden. De aankopende partij – het Franse Mobivia – had bedongen dat zij de overname alleen gestand deed als de verhuurders bereid waren de maandbedragen significant te verlagen. Dank zij een te elfder ure door ATU bereikt akkoord kan Mobivia nu niet alleen de overname afronden, maar ook de nodige investeringen gaan plegen. Dit is ook voor ons land van belang, want de Franse groep heeft groeiplannen – ook in de Benelux.

De nieuwe eigenaar heeft ruim tienduizend medewerkers in dienst en beschikt over eigen distributiecentra en iets meer dan zeshonderd werkplaatsen (onder andere de ketens Norauto, Midas, Auto5). In Frankrijk en België is Mobivia goed voor ruim 1.400 universele autobedrijven (deels franchise). Die aantallen groeien na de integratie van ATU door naar een kleine twintigduizend medewerkers c.q. bijna 2.100 universele autobedrijven. De deal kan ook gevolgen hebben voor onderdelendistributeurs in met name Frankrijk en de Benelux. In die landen worden onderdelen hoofdzakelijk betrokken bij de grote distributeurs, terwijl ATU in Duitsland beschikt over distributiecentra, inclusief een gestructureerde onderdeleninkoop en -import.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties