De overnames die Sator-LKQ vorige week bij onze zuiderburen realiseerde zijn niet alleen interessant van uit het perspectief van de onderdelendistributie.

De eigen Fource-grossiers van Sator en de onafhankelijke Full Fource Partner grossiers leveren hun onderdelen normaal gesproken aan universele autobedrijven die zich in hoofdzaak bezig houden met reparatie en onderhoud van personenauto’s en lichte bedrijfswagens. In mindere mate zijn ook schadeherstellers klant bij deze automaterialen-grossiers. Maar dat kan gaan veranderen, want de overgenomen ondernemingen Henrard, Roxauto, Abbiusi, de Bruyn Professional Coatings en de Jonghe Autoparts zijn in België belangrijke aanbieders van meerdere merken autolakken (o.a. Standox, Cromax, Glasurit)  inclusief een uitgebreid programma non-paintmaterialen. Ook het Britse Euro Car Parts (ECP), net als Sator onderdeel van LKQ, is met lakken en non-paintmaterialen een belangrijke toeleverancier voor de schadeherstelmarkt in Groot-Brittannië.

Synergie

Liggen daar kansen voor Sator en de aan haar gelieerde grossiersnetwerken? Ligt het niet voor de hand dat Sator-Fource de schadeherstelmarkt gaat bewerken? Adriaan Roggeveen: “Die ambitie hebben wij zeker, maar de markten verschillen nogal. Je kan de producten wel hebben, maar de distributie en de gewenste dienstverlening is per land wel verschillend en stelt andere eisen aan de organisatie. Onze zus ECP heeft in de UK echter laten zien, dat je als automaterialengrossier zeker in staat bent om succesvol een ‘nieuw’ marktsegment te betreden door middels de overname van vijf grote spelers in de autolakkensector uit te groeien tot de kopgroep in dat segment. Door het logistieke netwerk dat we voor onderdelen hebben, ook te benutten voor de schadesector, dalen de kosten en worden we een nog bredere aanbieder voor een bredere klantenkring. De synergie ligt dus min of meer voor het oprapen.”

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
Meest bekeken berichten
Recente reacties