Op een voormalig militair vliegveld in de deelstaat Schleswig-Holstein krijgt het Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse versie van de RDW) later dit jaar een eigen testbaan. Doel is emissie te meten aan voertuigen tijdens de rit – in plaats van onder laboratoriumomstandigheden.
De instantie kan daardoor onafhankelijk van externe dienstverleners haar werk doen. Met de aankondiging reageert het ministerie van verkeer op het uitlaatgasschandaal bij Volkswagen. In september 2015 bleek dat speciale software van VW tijdens statische testsituaties veel gunstiger emissieresultaten creëerde dan op de weg.
Op de testbaan zullen volgens het departement uitsluitend voertuigen onder de loep worden genomen die zijn betrokken van verhuurders en (rechtstreeks) fabrikanten. Particuliere auto’s maken geen deel uit van de testvloot. “Dit soort aanvullende testritten moet in de toekomst bedrog bij de reiniging van uitlaatgassen verhinderen”, aldus verkeersminister Dobrindt.
Het KBA kwam in eigen land zwaar onder vuur te liggen omdat de manipulatie van software niet in Duitsland was ontdekt maar in de VS. Daar hebben verkeersautoriteiten al sinds vele jaren eigen emissietestapparatuur ter beschikking. Na de ontdekking van ‘dieselgate’ bepleitte Dobrindt de oprichting van testtechnieken onder toezicht van de staat. Voorheen werden dergelijke controles overgelaten aan particuliere testinstanties als Dekra en TÜV. Inmiddels heeft het KBA ook twee mobiele testapparaten aangeschaft. Zodra het personeel de training heeft afgerond, kan deze worden ingezet. Begin dit jaar kocht de overheid in Schleswig-Holstein een gebouw dat, na enkele aanpassingen, dienst gaat doen als laboratorium met vaste testopstellingen.