Het is denkbaar op de middellange termijn vijftig tot zestig procent van het huidige aantal nieuw geregistreerde personenauto’s door particulieren via privé lease wordt gefinancierd. Dat heeft enorme consequenties voor het aftersalesmodel.

Dat betoogt René Seyger, partner bij adviesbureau Roland Berger. Hij is komende dinsdag (21 maart)  een van de sprekers bij netwerksociëteit Automotive Insiders.

Vooral leasemaatschappijen zijn volgens Seyger “meester in de inkoop van reparatie, onderhoud en banden. En juist de aftersales, inclusief de verkoop en distributie van onderdelen, is cruciaal voor het verdienmodel van autofabrikanten, dealernetwerken en universele autobedrijven.” Ook acht Seyger het goed denkbaar dat leasemaatschappijen de ex-privé leaseauto’s in samenwerking met een landelijk werkplaatsconcept zullen aanbieden met servicecontract. “Dan houden ze toch grip op de aftersales.”

Seyger verwacht dat de spanningen tussen de autofabrikant en leasemaatschappij zullen toenemen: enerzijds groeit de inkoopkracht van de leasemaatschappijen, anderzijds claimen fabrikanten eigenaar te zijn van (veel) data. Is een clash onvermijdelijk en wat betekent dit voor de aftermarket?

Klik hier voor  meer informatie en aanmelden. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties