Bandenverkoop en -montage waren ooit het domein van bandenspecialisten, fastfitters en dealerbedrijven. Dat veranderde toen universele autobedrijven en hun grossiers, zich ruim tien jaar geleden de bandenvervangingsmarkt eigen maakten.

Volgens Cock Kraak, commercieel manager bij Inter-Sprint, had en heeft dat onder meer te maken met het complexere bandenaanbod en de groei die universele autobedrijven sowieso realiseerden. En natuurlijk de apk als potentiële generator voor de bandenomzet. Het zette de onafhankelijke aftersalessector op het spoor van de bandenbusiness. “Vandaag de dag zie je dat de grotere bandenspecialisten en ketens als gevolg van die ontwikkeling, zich de laatste jaren steeds meer zijn gaan realiseren dat zij de werkplaatsklant breder moeten bedienen. Ze bieden naast hun banden, nu onderhoud, apk en glasservices aan.”

Concurrentie

“Dat betekent wel dat ze door die verbreding een ander concurrentieveld tegenover zich hebben gekregen. Dat heeft consequenties voor de zoektocht naar personeel. Die moeten worden opgeleid om de apk uit te voeren, moeten in staat zijn om de complexere auto te onderhouden en steeds vaker ook reparaties uitvoeren. Dat zijn competenties die de bandenspecialist niet vanzelfsprekend in huis heeft.” Lees het volledige artikel in Aftersales Magazine 6, dat onlangs is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
19 december 2025
SDV is uitdaging voor schadeherstel
Meest bekeken berichten
Recente reacties