Net als in voorgaande jaren stranden berijders van een Aziatische auto het minst vaak; modellen van Franse merken daarentegen moet het vaakst tussentijds de garage opzoeken. Dat blijkt uit de nieuwste enquête van de Consumentenbond, online gehouden onder tienduizend autobezitters.

Het onderzoek draait om personenauto’s van maximaal tien jaar oud. De eigenaren kunnen de manco’s indelen naar zwaarte van het probleem. De top-tien is bijna uitsluitend het domein voor auto’s van Aziatische of Koreaanse makelij. Alleen het Roemeens/Franse Dacia houdt de eer van Europa hoog. De aanwezigheid van Dacia staat haaks op de slechte score van moederbedrijf Renault. Berijders van dit merk moesten juist bovengemiddeld vaak hun garage raadplegen. De Peugeot 5008 (foto) gaat aan kop waar het onbetrouwbaarheid betreft. Meer dan de helft van de eigenaren moest in de voorbije twaalf maanden minimaal één keer naar de werkplaats om een storing te laten oplossen. De accu, distributieketting en bobine liggen het vaakst dwars. Ook interne vervuiling van motorcomponenten bij hoge kilometerstanden wordt veelvuldig gerapporteerd.

Kleine storing

In schril contrast hiermee staan de merken Suzuki (rapportcijfer 8,7), Honda (8,5) en Toyota (8,4). De Toyota Verso-S scoorde bijna het maximaal haalbare (9,9). Zware pech of acuut raadplegen van de garage waren geen enkele keer nodig. Slechts twee procent had volgens de Consumentenbond een kleine storing. Bij het onderzoek van vorig jaar was de koppositie weggelegd voor Mitsubishi en ging de rode lantaarn naar Seat.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties