“Toen Bovag mij twee jaar geleden benaderde om mee te doen met de verkiezing Autobedrijf van het Jaar, was ik aanvankelijk afwerend. ‘Ik ben er nog niet klaar voor’. Later dacht ik: we proberen het gewoon en zien wel hoe ver we komen. Ik zou bijna zeggen: de rest is geschiedenis. Nu is onze titel écht geschiedenis, want met Autobedrijf Tjeerdsma staat de opvolger klaar. Van harte gefeliciteerd.
De titel heeft van ons geen ander bedrijf gemaakt. We hebben gewonnen vanwege wie we zijn, wat we doen en hoe. Dat pad zijn we blijven bewandelen. Toch zijn er veel effecten geweest. Uiteraard de publiciteit. Daarnaast komen mensen soms eerder bij ons uit, wanneer ze kunnen kiezen uit een paar aanbieders. Omdat de titel ‘Autobedrijf van het Jaar’ ze een goed gevoel geeft. Vertrouwen in plaats van wantrouwen, wat toch de standaardhouding is bij veel mensen die een autoshowroom binnenstappen.
Daarnaast heb je er ineens een hoop ambassadeurs bij, in de vorm van je bestaande klanten. Die zeggen binnen hun netwerk: ‘Ik zit bij Thijs de Baaij, het beste autobedrijf van Nederland, door de Bovag gekozen’. En de positieve publiciteit heeft me ook geholpen om een prima nieuwe werkplaatschef te vinden. De opvolger werkte voorheen bij een Audi-dealer en stapte mede vanwege de titel over naar ons. Want ook in de branche zelf word je ineens veel beter zichtbaar als – met alle respect – ‘gewone’ universeel.