Audi werkt in samenwerking met Ineratec en Energiedienst Holding in het Zwitserse Laufenburg aan een proeflocatie voor de productie van e-diesel. De fabriek, die al in 2018 operationeel moet zijn, krijgt een capaciteit van zo’n 400.000 liter per jaar. De benodigde elektriciteit haalt de fabriek uit waterkracht.

De enige bron van koolstof in de e-brandstoffen van Audi is CO2. Die wordt in de fabriek gewonnen uit de lucht of uit biogene afvalgassen. De e-diesel die op deze manier wordt gemaakt is bij verbranding dan ook vrijwel CO2-neutraal.

Productie

In de fabriek wordt elektriciteit uit waterkracht omgezet naar een synthetische brandstof. De elektriciteit wordt gebruikt om waterstof en zuurstof uit water te winnen. Vervolgens wordt microprocestechnologie gebruikt om de waterstof met CO2 te laten reageren. De resultaten van het proces zijn lange ketens van koolwaterstofverbindingen. Deze worden gescheiden in e-diesel en diverse soorten was voor industriële doeleinden.

Andere technieken

Voor Audi is Laufenburg de tweede testlocatie op het gebied van e-diesel. In Dresden werkt het merk sinds 2014 samen met energiebedrijf Sunfire. Ze experimenteren daar eveneens met het winnen van e-diesel uit elektriciteit, maar gebruiken daarvoor andere technieken dan in Laufenburg zullen worden toegepast. In het Noord-Duitse Werlte maakt Audi bovendien e-gas (synthetisch methaangas) voor de A3, A4 en A5 g-tron. De fabrikant onderzoekt samen met gespecialiseerde partners ook de productie van e-benzine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
13 oktober 2025
Vos Autotechniek wint vijfde ACtronics Service Point Award
13 oktober 2025
‘Stem verkeersboete af op ernst overtreding’
13 oktober 2025
Concurrentiebeding: bescherming of blok aan het been?
10 oktober 2025
Dodge-specialist viert veertigjarig bestaan
10 oktober 2025
Fastned opent eerste stations in Spanje
Meest bekeken berichten
Recente reacties