De stichting Duurzaam Repareren komt met een extra mvo-module bovenop de bestaande certificering voor duurzaamheid. De module toetst de bedrijven op maatschappelijk relevante onderwerpen als discriminatie, klachtenregeling, eerlijk zakendoen en medewerkersbeleid.

angelica-gravendijk2De vraag naar een dergelijke aanvulling op het duurzaamheidslabel komt deels vanuit de markt. “Behalve de ketens voeren ook zo’n vijfhonderd onafhankelijke bedrijven ons label. Zij vinden het vaak moeilijk om het duurzaamheidsbeleid vorm te geven. Wij adviseren ze in dat geval om aan hun opdrachtgevers te vragen wat die van ze eisen. Daar baseren wij onze toetsingscriteria op”, licht secretaris Angelica Gravendijk toe. Voor een deel ook zocht de stichting zelf naar onderscheidend vermogen nu het label algemeen ingang heeft gevonden. “Bijna alle professionele autobedrijven en schadeherstelbedrijven voeren inmiddels het duurzaamheidslabel. Zeker zij die in de sturing zitten. De opdrachtgevers zitten immers in het college van deskundigen, dat bepaalt welke onderwerpen getoetst worden. Deze bedrijven hebben een intrinsieke motivatie om ook ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen zich te onderscheiden.”

Onderscheidend

Het label 100% Duurzaam bevatte geen onderwerpen van maatschappelijke aard. Het spitste zich toe op duurzaamheidsissues als het tegengaan van verspilling van grondstoffen, het gebruik van groene alternatieven etc. “Met het certificaat 100% duurzaam, inclusief mvo kunnen bedrijven zich onderscheiden op maatschappelijk terrein. Men sluit aan bij de corporate sustainable responsibillity van de opdrachtgevers. En het biedt de ondernemer handvatten om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk te brengen”, aldus Angelica Gravendijk. Zij benadrukt tevens dat de eisen zijn gebaseerd op ISO 26000, maar toegesneden op de autobedrijven en schadeherstellers. “Het is dusdanig praktisch opgesteld dat het voor ieder professioneel autobedrijf realiseerbaar is.” De bedrijven die de toetsing voor de mvo-module goed hebben doorstaan, krijgen daarvoor een apart bord voor aan de gevel, in een andere kleur dan het groene Duurzaam Repareren-bord.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties