Er bestaat onder automobilisten nog veel wantrouwen jegens de autonome auto. Dat blijkt uit een vandaag gepresenteerd onderzoek door TÜV Rheinland.

Met name de vraag of en in hoeverre zo’n voertuig écht veiliger is dan de niet-autonome, speelt een rol. Menigeen toont zich sceptisch. Zo zou ruim drie van de vier ondervraagden zich pas láten rijden als ze bij een noodsituatie zelf de regie kunnen overnemen. Iets meer dan de helft van de Duitsers zou pas een autonome auto kopen als ze altijd zelf kunnen bepalen wie er stuurt.

Cybercrime

Bedenkingen zijn er verder ten aanzien van de data in connected cars. Is straks het voertuig in alle opzichten de regisseur? Kan bijvoorbeeld de overheid meelezen waarheen de ritten voeren? Is de auto afdoende beveiligd tegen cybercrime, om hackers of terroristen buiten te houden? Ook de nog onbeantwoorde vraag wie te zijner tijd bij ingeschakelde autopilot verantwoordelijk is als er toch een ongeval plaatsvindt – eigenaar, bestuurder, fabrikant? – houdt menige bestuurder sceptisch.

Menselijke fouten

In een reactie plaatst TÜV als kanttekening dat menselijke fouten aanmerkelijk vaker dan technische manco’s leiden tot een ongeval. Feitelijk is er dan ook geen argument om wantrouwend te zijn tegenover ADAS-voertuigen. De uitkomsten zijn gebaseerd op een enquête onder automobilisten in Duitsland, China en de VS (duizend per land).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 december 2025
Registraties november in de plus, jaartotaal blijft nog achter
1 december 2025
Leugens, grove leugens en…
28 november 2025
Autotechnica Amsterdam overgenomen door Alliance
28 november 2025
Lynk & Co stopt abonnementen en focust op verkoop
28 november 2025
Beste Leasemaatschappijen 2026 bekend
28 november 2025
Athlon wint Innovatie Award met Flex+
Meest bekeken berichten
Recente reacties