Op de Benelux-markt voor motorolie en aanverwante producten doet per april Stirlings zijn intrede. Het merk mikt in eerste instantie op de zakelijke automotive markt, maar zegt op termijn ook te gaan leveren aan automaterialenshops, tankstations, webshops en via events.

De naam is een knipoog naar de voormalige Britse F1-coureur Stirling Moss. De slogan ‘Classic quality, modern performance’ refereert aan dit erfgoed uit de naoorlogse racerij. Stirlings Oil International is zo’n anderhalf jaar geleden opgericht door Bart Broeren. Sindsdien is het merk vanuit Rotterdam uitgerold in diverse landen. Voor de jongste uitbreiding gelden behalve Nederland ook België en Luxemburg als verkoopgebied. Van deze nieuwe distributie-BV is Broeren samen met Taco Sprenger (ex-Eurol) eigenaar. Sprenger tekent ook voor de marketing en sponsoring. Opslag en uitlevering lopen via een kantoor in Elst (Gelderland).

Assortiment

De producten worden elders ingekocht en verpakt, daarnaast vult men zelf af. Blenden geldt als een optie, maar is voor de nabije toekomst nog niet de doelstelling. De leveringshoeveelheden variëren in klein (1, 5 en 20 liter), groot (60 en 200 liter) en bulk. Zwart-wit is de huisstijl. De tot nu toe Engelstalige website krijgt bij de livegang van de Benelux-tak een aangepaste versie. De technische specificaties zijn volgens Sprenger in lijn met wat gangbaar is in de markt.

Viscositeit

Stirlings hanteert voor de toepassing namen als Golden Stage, Silver Chase, Union722 series, Diamond Charger, Shifting (versnellingsbakolie), Polar Supreme (koelmiddel), ruitensproeiervloeistof en Metal Giant (truck). De viscositeit varieert voor automotive van 0W20 tot 5W50. Voor zwaar transport, bussen en lichte bedrijfswagens zijn er varianten als FE 5W30, UHPD 5W30 en low saps 10W40.

Benadering

Sprenger wil het olie-afnemende bedrijven op “de ouderwetse manier” leveren en van dienst zijn. Aandacht en promotie zijn daar onderdeel van. “Natuurlijk horen de standaard promotieartikelen er ook bij, maar we willen net iets verder gaan om het juiste gevoel te geven. Denk aan statafels, vlaggen en werkkleding om het merk uit te dragen. Er wordt tegenwoordig zo veel online besteld, dat wat mij betreft het persoonlijke contact in het gedrang komt. Ik wil juist de individuele relatie benadrukken.”

Klantevent

De doelstelling voor de Benelux-markt is een afzet van twee- tot driehonderdduizend liter olie in het eerste jaar. Voor de promotie zal sponsoring een belangrijke rol spelen (onder anderen Niels Langeveld Racing). Sprenger schermt verder met “een bekend persoon op het gebied van televisie”,  Youtube en een klantevent op circuit Zandvoort. De komende tijd zal Sprenger persoonlijk alle bedrijven bezoeken die al interesse hebben getoond.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 mei 2025
Agenda IBIS Global Summit 2025 Istanbul bekend
2 mei 2025
NRF neemt turbomerk Alanko over
2 mei 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 4 procent in april
2 mei 2025
Sleets
2 mei 2025
Dorpsgarage met dealeruitstraling
1 mei 2025
Nieuwenhuijse Groep agent Polestar Zwolle
Meest bekeken berichten
Recente reacties