Autokopers die een verzekering direct bij de merkdealer afsluiten betalen hiervoor meer premie dan voor een vergelijkbare autoverzekering met dezelfde dekking die je elders kunt afsluiten. Het verschil varieert van 15 tot 103 procent, meldt vergelijkingswebsite Pricewise op basis van dataonderzoek.

pricewise-chartEen autoverzekering via de merkdealer kan zo maar 709 euro per jaar duurder uitvallen dan een vergelijkbaar alternatief van een andere verzekeraar. Daarnaast ‘sturen’ deze verzekeringen de auto-eigenaar voor elke reparatie naar de merkdealer. Wordt de auto gerepareerd bij een andere dealer, dan kan het eigen risico voor de klant oplopen tot vijfhonderd euro. Ook geldt de nieuwwaarderegeling bij merkverzekeringen alleen als de verzekerde voor dezelfde auto kiest bij zijn huidige merkdealer. Tot slot kan een consument volgens Pricewise bij de merkdealer niet altijd terecht voor objectief advies over welke autoverzekering het best bij de bestuurder en de nieuwe auto past.

Dezelfde dekking

Pricewise vergeleek de verzekeringspremies en polisvoorwaarden voor (bijna) gloednieuwe auto’s van Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Peugeot, SEAT, Škoda en Volkswagen. Uitgangspunt was een 38-jarige bestuurder uit Diemen met vijf schadevrije jaren die tot twaalfduizend kilometer per jaar rijdt. Vergelijkbare verzekeringen werden geselecteerd op basis van ‘geen eigen risico bij schade’ (bij aangesloten herstelbedrijf) en een ‘nieuwwaarde-/aanschafwaarderegeling’ van minimaal drie jaar. Bij de vergelijking zijn online verzekeraars (zonder tussenpersoon) genomen als uitgangspunt. Pricewise biedt zelf geen verzekeringen aan maar vormt wel een podium voor andere partijen, zoals Inshared. Zo blijkt uit het overzicht dat een allrisk-regeling via de merkdealer voor een Volkswagen Polo 74 procent duurder is dan een vergelijkbaar product via Inshared. Hetzelfde geldt voor een nieuwe Seat Arona en Mercedes-Benz A-Klasse. Bij de laatste valt 709 euro per jaar te besparen door niet te kiezen voor de allriskverzekering van Mercedes zelf. De eigenaar van een Škoda Rapid Spaceback uit 2018 kan jaarlijks 323 euro goedkoper uit zijn door de dealer te mijden bij het afsluiten van de verzekering.

Schadesturing

Pricewise stelt dat bij merkverzekeringen de autobezitter meestal ‘verplicht’ is om de reparatie te laten uitvoeren bij een merkdealer. “Gaat hij naar een andere autodealer, dan moet hij vaak flink extra eigen risico betalen.” Vooral bij Mercedes kunnen de reparatiekosten zo flink oplopen: bij een niet-Mercedes-herstelbedrijf betaalt de schadeklant tien procent van het schadebedrag. “De verkoopmarges in de autowereld zijn flink gedaald de afgelopen jaren”, zegt directeur Hans de Kok. “Dus moeten dealers het steeds meer hebben van extra’s – zoals verzekeringen – maar vooral van service, onderhoud en schadeherstel.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties