Elektrificatie zal op lange termijn zorgen voor een mix aan demontage- en reman-activiteiten. Dat stelde Gerben Batstra, directeur Customer Service bij Volvo in Beesd, gisteravond tijdens een ledenbijeenkomst van Stiba.

stiba-spuijbroekDe brancheorganisatie van demontagebedrijven hield in het Arnhemse Openluchtmuseum de jaarvergadering. In zijn openingswoord zei Stiba-voorzitter Ruud Spuijbroek dat er voor de achterban “een mandje vol kansen” ligt: vergroening, duurzaamheid, circulaire economie, elektrificatie. “Allemaal ontwikkelingen waarop een actieve demontagesector kan inspelen.” Illustratief in dit verband was de compacte leveranciersmarkt, die de nodige innovatieve demontagetools en -systemen toonde.

Waterstof

Na afloop van het officiële programma kwamen enkele gastsprekers voor de microfoon. Onder hen Gerben Batstra, directeur Customer Service bij Volvo in Beesd. Batstra stelde dat elektrificatie op lange termijn zal zorgen voor een mix aan demontage- en reman-activiteiten. De batterij speelt daarbij voorlopig de hoofdrol, hoewel Batstra op heel lange termijn waterstof als de beste optie voor elektrificatie ziet. De batterij als overgangsdrager van energie dus. “De kwaliteit van batterijen is momenteel zodanig dat een gebruikt exemplaar in een aantal gevallen hergebruikt kan worden voor tractie. Daarnaast komen opties voorbij om de batterij in te zetten als stationaire energiedrager. De derde optie is uiteraard recycling.” Ook gaf Batstra aan dat Volvo nog steeds uitgaat van een eerdere stelling, namelijk dat in 2025 de helft van alle te verkopen Volvo’s elektrisch zal zijn.

Groene delen

De Fransman Olivier Gaudeau van Inra (een organisatie in Frankrijk die enigszins lijkt op een mix van Stiba en ARN) toonde de eerste ervaringen met de door wetgeving gestimuleerde verkoop van gebruikte onderdelen. Met name de merkdealers in Frankrijk hebben in korte tijd – mede ondersteund door hun merkorganisaties en fabrikanten – bij reparaties en schadeherstel de montage van groene delen omarmd. In korte tijd leverde dat de Inra-partners een omzet van zes miljoen euro op. Niet voor niets is Stiba met een vergelijkbare lobby richting de overheid bezig.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties