Een slotweekend met ruim 150.000 bezoekers heeft de IAA een eindscore van meer dan 560.000 bezoekers bezorgd. Dat waren er in 2017 nog 810.000 en in 2015 nog 930.000. Destijds barstte kort na de beurs het dieselschandaal in alle hevigheid los.

Sindsdien heeft de auto-industrie onder toenemende druk gestaan, van politici, juristen, consumenten en milieuorganisaties. Dit zorgde voor een internationaal klimaat dat anno 2019 stukken minder auto minded was dan enkele beursedities terug.

Voor de buitenwacht was de IAA ditmaal het symbool van een industrie die onvoldoende onderneemt om haar producten milieuvriendelijk te maken. Een weinig aanlokkelijk uitgangspunt voor de exposanten, waarvan er de nodige afhaakten, tot leedwezen van brancheorganisatie VDA (Verband der Automobilindustrie). Waren er in 2017 nog zo’n duizend stands in en rond de beursgebouwen in Frankfurt, ditmaal stopte de teller al bij 836. 

Testdrives

VDA-president Mattes erkent de “moeilijke omstandigheden”, maar houdt zich naar buiten toe optimistisch. Bezoekers konden zich volgens hem uitleven op “spannende belevenisformats” (offroad parcours, testdrives) en in “volle hallen” (zonder te vermelden dat tientallen automerken ditmaal wegbleven). De IAA verandert volgens de VDA-president van enkel een autobeurs in een alles omvattend “mobiliteitsplatform.” Voortbordurend op die koers wordt editie 2021 – aldus Mattes – “nog spannender, rijker aan belevenis en gerichter op dialoog.” De digitale reikwijdte van de IAA was overigens, met meer dan een half miljard virtuele bezoekers, een veelvoud van het aantal mensen dat daadwerkelijk kwam kijken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 juni 2025
BOVAG: Occasionverkoop +6,2 procent in mei
3 juni 2025
VWE: 0,5 procent meer occasionverkopen in mei
3 juni 2025
BOVAG en vakbonden melden onderhandelingsresultaat cao
3 juni 2025
Voor het eerst in 2025 groei in registraties
3 juni 2025
Acht jaar garantie alle merken Stellantis
3 juni 2025
Marjolijn Walhof manager corporate sales KwikFit
Meest bekeken berichten
Recente reacties