Terwijl EV’s in de EU in 2022 gemiddeld goed waren voor 21,6 procent van de registraties van nieuwe personenauto’s, bedroeg dat marktaandeel in meer dan de helft van de EU-landen 9 procent of minder.

Uit cijfers van koepelorganisatie Acea blijkt duidelijk hoe de registraties van EV’s samenhangen met het netto jaarinkomen. De landen waar EV’s een marktaandeel van minder dan 9 procent hebben, zijn tevens de landen waar het netto jaarinkomen rond de 13.000 euro per werknemer ligt. In de landen waar de hoogste marktaandelen worden genoteerd (meer dan 30 procent), liggen die jaarinkomens boven de 32.000 euro.

Zweden vs. Slowakije

Het populairst is de EV in Zweden, waar 56,1 procent van de registraties een EV betreft. Het netto jaarinkomen van een Zweedse werknemer ligt dan ook boven de 35.000 euro. In Nederland, met het hoogste gemiddelde netto jaarinkomen van de hele EU (ruim 40.000 euro), is de EV goed voor 34,5 procent van de registraties.

Aan de andere kant van de schaal staat Slowakije, waar slechts 3,7 procent van de registraties een EV betreft. Het jaarinkomen van de Slowaak ligt net onder 11.000 euro. Bulgarije laat met net 7000 euro het laagste netto jaarinkomen noteren. Hier is dan ook niet meer dan 4,0 procent van de registraties een EV.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
Meest bekeken berichten
Recente reacties