Lego. Voor de één een kleurrijke herinnering aan de kindertijd, voor de ander een serieuze hobby die de grenzen van creativiteit en techniek verkent. Dennis Laurijssen is zo’n fervent Lego-liefhebber. Het begon in 2013 met een lieflijk Volkswagenbusje. “Een aantal collega’s, waaronder broer Bart en zelfs een vertegenwoordiger, is inmiddels aangestoken.”

Zoals het bij zovelen ging, kwam Dennis als jochie voor het eerst in aanraking met Lego. Die gekleurde bouwsteentjes vond hij naar verloop van tijd leuker en leuker. “Het was toen nog ‘gewone’ Lego, maar dat maakte als snel plaats voor Technisch Lego”, vertelt Dennis. Dit legde in retrospectief de basis voor zijn huidige fascinatie met gedetailleerde Lego-bouwmodellen. Na een periode waarin Lego voor Dennis naar de achtergrond verdween, werd het vuur in 2013 opnieuw aangewakkerd door de iconische Volkswagenbus.

56 sets

“Wat begon als een leuke herinnering, groeide al snel uit tot een serieuze verzameling. Met behulp van de app BrickLink houd ik precies bij welke sets ik heb. De teller staat momenteel op zo’n 56 sets. Mijn interesse gaat vooral uit naar Technisch Lego. Met name auto’s, motoren en zo nu en dan een vrachtwagen vind ik leuk, om de sets van Star Wars geef ik helemaal niets. Waar ik mijn voldoening uit haal? Het bouwproces zelf sowieso, ik ben zomaar acht uur met een modelletje bezig. Ook als ik er eentje af heb, kan ik er nog heel erg van genieten. Kijk maar om je heen, elk model dat ik sinds 2013 bouwde staat hier in het bedrijf tentoongesteld in één van de talloze vitrines. Het zijn vooral de avonden die ik gebruik om lekker te bouwen. Gisteravond nog, ik geloof dat het 1.30 uur was toen de lichten uit gingen. Heerlijk vind ik dat.”

Mancave

“Zo’n Volkswagenbusje kost al gauw zo’n acht uur bouwwerk, maar in de Technic-modellen zoals de Bugatti Chiron, gaan zomaar 15 uren zitten. En dan beschouw ik mezelf nog als ervaren bouwer. Wat mijn zo fascineert aan bijvoorbeeld zo’n Bugatti, is de verrassende en gevarieerde manier waarop de modellen zijn opgebouwd, inclusief realistische details zoals de cockpit die kan worden geopend, de versnellingsbak met 8 versnellingen en beweegbare schakel-paddle.”


‘Zo’n Volkswagenbusje kost al gauw zo’n acht uur bouwwerk, maar in de Technic-modellen zoals de Bugatti Chiron, gaan zomaar 15 uren zitten.’


Om dit soort verborgen details niet verloren te laten gaan, legt Dennis het hele bouwproces nauwgezet vast met foto’s. “Deze deel ik onder andere op mijn Facebookpagina. Lego is voor mijn dan ook meer dan alleen een hobby; het is een manier om mijn hoofd leeg te maken, vooral in de wintermaanden wanneer andere hobby’s zoals voetballen en motorrijden op een lager pitje staan. Geregeld wordt er in de woonkamer aan tafel gebouwd, maar ik heb ook een mancave waar ik me desgewenst kan terugtrekken.”

Een aantal collega’s, waaronder zijn broer Bart en zelfs een vertegenwoordiger, is inmiddels ook ‘aangestoken’ door het Lego-virus. “Ook klanten die de modellen hier zien staan, reageren enthousiast. Meestal krijgen we de vraag wie is hier zo’n Lego-gek is. Leuk zijn ook de reacties van kinderen die meekomen met vader en of moeder.”

Legoland

“Wanneer je vraagt welk model nog hoog op mijn verlanglijstje staat, dan is dat een oudere Volkswagen Kever. Deze zeldzame set, uit een tijd dat Lego nog niet zo populair was, is alleen best moeilijk te bemachtigen. Het grappige is dat die Kever niet eens echt mooi is, het is puur het feit dat er maar weinig van zijn gemaakt. Actief zoeken naar modellen doe ik niet, ik houd via nieuwsbrieven en de sociale media de ontwikkelingen in de Lego-wereld in de gaten.”

Zijn passie voor Lego gaat zelfs zo ver dat een gezinsuitje naar Legoland en het Lego House in Denemarken niet kon ontbreken. Hoewel de Lego daar verrassend genoeg duurder bleek dan in Nederland, was het een onvergetelijke ervaring: “Met name het indrukwekkende Lego House. Ook mijn kinderen delen de liefde voor Lego. Mijn kinderen bouwen met de Lego waar ik als kind mee begon. Mijn vrouw deelt de actieve bouwpassie niet, maar geniet er wel van als ik zo ontspannen bezig ben. Laat mij maar bouwen; muziekje op de achtergrond, een biertje erbij en mijn bouwavond is compleet.”

BINNEN KANTOORUREN
Dennis Laurijssen is eigenaar van CarProf Autobedrijf Laurijssen in Baarle-Nassau, op de grens met België. Hier werkt bij met een team van zeven man, waarvan vijf apk-keurmeesters die per jaar zo’n 1500 apk’s uitvoeren. Autobedrijf Laurijssen beschikt over elf bruggen en is gespecialiseerd in apk, aircoservice, automaatbakservice, diagnose en reparatie en onderhoud voor particuliere en leaserijders. Volgens Dennis zijn de medewerkers meer dan collega’s maar voelt iedereen als familie van elkaar. Het devies is: er is tijd om samen plezier te maken, maar zeker ook om samen hard te werken aan een succesvolle toekomst.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 juli 2025
Automotive Academy wordt LKQ Academy
1 juli 2025
Pilot met virtuele rijlessen
1 juli 2025
Horsmans servicedealer Subaru in Limburg
1 juli 2025
CarProf brengt jubileumeditie uit van doeboek
1 juli 2025
Banden als betrouwbare basis
1 juli 2025
Songfestival als ware passie
Meest bekeken berichten
Recente reacties