Smeermiddelenspecialist Liqui Moly heeft verschillende producten van zijn series Special Tec AA en Molygen New Generation aangepast aan de nieuwe specificaties van het American Petroleum Institute (API).

Het betreft vooraleerst de serie Special Tec AA met de viscositeiten 0W-16, 0W-20, 5W-20, 5W-30 en 10W-30, en de serie Molygen New Generation met de viscositeiten 0W-20, 5W-20, 5W-30 en 10W-30. Andere motoroliën zijn in voorbereiding voor de omschakeling.

Brandstofefficiëntie

“De nieuwe specificatie API SQ richt zich vooral op de thema’s geoptimaliseerde brandstofefficiëntie, betere bescherming tegen LSPI, verhoogde reinigingskracht en verminderde asvorming”, aldus Oliver Kuhn, plaatsvervangend hoofd van het olielaboratorium van Liqui Moly.

Brandstofbesparing blijft een belangrijk thema voor de voertuigfabrikanten en stelt daarmee hoge eisen aan de motorolie. Dienovereenkomstig eist de API SQ een nogmaals verbeterde efficiëntie tot 16 procent in vergelijking met de vorige API SP-norm.

LSPI

Daarnaast speelt de bescherming tegen LSPI (low speed pre ignition) een belangrijke rol. Dit heeft vooral betrekking op moderne downsizing benzinemotoren met directe injectie. “Hoe goed een motorolie tegen LSPI beschermt, is tot nu toe getest op verse olie”, legt Oliver Kuhn uit. “Nieuw bij API SQ is dat de algehele toestand van de olie wordt bekeken. De ingevoerde LSPI-Aged-test onderzoekt de bescherming tegen LSPI in gebruikte of verouderde olie. Onze producten hebben deze test met succes doorstaan.”

Schoner

Door de vereiste verbeterde bescherming tegen oxidatie en afzettingen streeft de API SQ ook naar schonere zuigers. “Alleen een schone motor werkt perfect. Hoe schoner de motor, des te beter voor het hele systeem”, weet Oliver Kuhn.

De nieuwe specificatie houdt ook rekening met de naleving van de emissienormen. “Ook moderne benzinevoertuigen worden tegenwoordig steeds vaker uitgerust met een roetfilter. Dit geldt vooral voor directe injectoren, die fijne roetdeeltjes vormen”, zegt Oliver Kuhn. De API SQ eist van motorolie een maximaal sulfaatasgehalte van 0,9 procent om de asvorming te verminderen en zo het ingebouwde benzinepartikelfilter (OPF of GPF) beter tegen verstopping te beschermen.

Nieuw in de API SQ zijn ook aangescherpte grenswaarden voor de pompviscositeit (MRV). Dit heeft betrekking op het pompvermogen van de olie bij zeer lage temperaturen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 juni 2025
Pim Nass commercieel directeur banden AAGB
13 juni 2025
Cleijsen neemt Moonen Autoschades over
13 juni 2025
Equip Auto zet klassieker in het zonnetje
13 juni 2025
Zand
12 juni 2025
Prijsstijging occasionmarkt zet door
12 juni 2025
ABS Den Elzen overgenomen door Werksta
Meest bekeken berichten
Recente reacties