Uit de WESP-cijfers over de eerste zeven maanden van 2025 blijkt dat er weinig beweging zit in de bandenvervangingsmarkt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen de retailprijs ligt duidelijk hoger dan voorgaande jaren.
Dat de bandenafzet in volume lijkt te stagneren, is opvallend. De WESP-cijfers zijn voor een groot deel afkomstig van universele autobedrijven, wat betekent dat zij gezien hun aandeel in het oudere deel van het wagenpark, maximaal zouden moeten kunnen profiteren van de behoefte aan nieuwe banden.
Een duidelijke reden voor het gestabiliseerde bandenvolume is er niet. Er zijn juist factoren die een hoger bandenvolume zouden rechtvaardigen. Zo nam het wagenpark toe, net als het apk-volume. De apk draagt immers over het algemeen positief bij aan de bandenafzet. Het aandeel EV’s in het wagenpark steeg eveneens en EV’s hebben absoluut een positieve bijdrage aan de bandenvervangingsomzet. Kilometrages nemen weer toe en ook het aantal files zou de bandenvervanging kunnen stimuleren.
Personeel
Een reden voor de stagnerende bandenvervangingsmarkt zou het gebrek aan ‘handjes’ in de werkplaatsen van zowel dealers als universele autobedrijven kunnen zijn, wat de bandenspecialisten in de kaart kan spelen, zeker als de bandenvervanging urgent is en het autobedrijf geen tijd heeft. De komende weken gaan ook de bandenwissels weer van start en ontstaat er de nodige druk op de werkplaatscapaciteit. Wie gaat hiervan profiteren?
Prijzen
Bij de bandenspecialisten beluisteren we een andere mogelijke reden voor het gestabiliseerde bandenvolume: de consument rijdt langer door op zijn banden. Vaker dan voorheen worden banden tegenwoordig pas vervangen wanneer ze tot op de draad versleten zijn. Dat de gemiddelde bandenprijs jaar op jaar is gestegen (€104 in2022 tegen €123 nu), heeft een mix aan oorzaken. Zo zijn daar de logistieke kosten, grondstoffenprijzen, importheffingen, loonstijgingen en de Europese ontbossingsverordening EUDR (zie pagina 19-21). Uit gesprekken met enkele distributeurs blijkt dat velen de prijsverhogingen die door de EUDR worden veroorzaakt, al hebben ingeprijsd.
