Afgelopen maand was volgens Bovag en RAI veertig procent van de nieuwverkoop een EV. In de brandstofmix was alleen het hybridesegment groter, de benzineauto’s zonder extra elektrische aandrijving kwamen niet verder dan twaalf procent. Daarom ditmaal in onze analyse een blik op de verschuivende brandstofmix voor de bouwjaren 2019 tot en met 2025.
Allereerst maar eens de blik op het totale wagenparkvolume van die zes bouwjaren, uiteraard in de wetenschap dat van 2025 nog slechts tien maanden bekend zijn. Normaliter zijn die twee maanden relatief lauwe verkoopmaanden, maar doorgaans zorgt het aflopen van een fiscaal voordeel wel voor een eindejaarsspurt. Dat effect vertekent alleen maar dus vandaar dat we de analyse nu al maken. Desondanks zien we op bijgaande grafieken duidelijk dat de brandstofmix per bouwjaar opschuift. Hybrides hebben ook een verbrandingsmotor en blijven een fors segment innemen, maar de pure benzineauto neemt in marktaandeel rap af.
Dit jaar is het aandeel van de niet als leaseauto geregistreerde auto’s 53 procent. Dat percentage loopt op naar bijna zestig procent voor bouwjaar 2023. Vervolgens komt er tot 2020 elk bouwjaar tien procentpunt bij. 2019 noteert ten slotte liefst 95 procent. Met andere woorden: leaseauto’s glijden van 47 procent marktaandeel in de nieuwregistraties over 2025 naar een magere vijf procent in 2019.
Dat jaar gingen er bijna dertigduizend nieuwe Tesla’s Model 3 op kenteken, met afstand de bestverkochte van het jaar. Van die 29.882 auto’s rijden er nu nog 18.507: zes van de tien auto’s dus. Daarvan zijn er 13.717 inmiddels van particuliere eigenaren. Het argument dat de met subsidies gepromote voertuigen dus massaal geëxporteerd zijn gaat weliswaar op, maar er zijn wel degelijk particuliere Nederlandse bezitters overgebleven en dat is nu ook weer geen klein aantal.


Heer en meester
Tesla is onder de elektrische leaseauto’s van de bouwjaren 2024 en 2023 heer en meester. Juist, dat is het moment waarop de nieuwprijs van de 3 en de Y onderuit ging, een forse restwaardetik gevend aan de al rijdende vloot. Over 2023 staan er 9402 lease-Tesla’s te boek en over 2024 maar liefst 19.852. Dit jaar stokt het aantal bij 6666 exemplaren en dat gat lopen ze in november en december niet meer dicht.


Met dat aantal moet Tesla op het moment van schrijven begin november Skoda voor zich dulden als het best verkopende lease-EV-merk. Datzelfde Skoda weet ook voor de bouwjaren 2022 en 2021 voor Tesla te noteren anno 2025. Voor 2020 is het Volkswagen. Ook Peugeot doet het goed bij de lease-EV’s. Met 6829 stuks van bouwjaar 2023 staat het op de tweede plek achter Tesla. Van bouwjaar 2022 is het zelfs het meest voorkomende lease-EV-merk anno 2025.
Maken we het merkoverzicht voor de particulier gereden EV’s dan blijft Tesla heer en meester voor de jongste drie bouwjaren en blijkt Skoda niet eens in de buurt te komen. Kia steekt voor bouwjaar 2022 Tesla voorbij, met 3063 om 2972 stuks. Bouwjaar 2021 ten slotte ziet de elektrische Volkswagen als meest voorkomend merk onder particuliere eigenaren met 3355 stuks, terwijl Tesla achter Peugeot en Kia belandt.