Aftermarket nog meer onder druk

De gemiddelde auto in ons land wordt steeds minder vaak gebruikt. Werden er in 2005 nog 13.816 kilometers per aanwezige auto afgelegd, vorig jaar waren dat nog maar 13.317 kilometers. Dit blijkt uit een analyse van bureau Aumacon op basis van CBS-cijfers, die weer gebaseerd zijn op data uit het NAP-register.

De daling van de automobiliteit komt vrijwel geheel voor rekening van particulieren. Sowieso maken particulieren al veel minder autokilometers dan zakelijke rijders: 11.831 kilometer voor de gemiddelde particuliere auto tegenover 24.945 voor een gemiddelde zakenauto (basis: 2010).

Het autogebruik in beide weggebruikercategorieën ontwikkelt zich ook nog eens afwijkend ten opzichte van elkaar. Het particuliere gebruik zit vanaf het begin van deze CBS-tellingen in een gestage beweging omlaag. Ging het in 2001 nog om gemiddeld 12.636 particuliere kilometers, in 2005 was dat aantal al gedaald naar 12.401 kilometers terwijl vorig jaar een voorlopig dieptepunt op 11.831 kilometers bereikt werd. Bedrijfsmatig gebruikte auto’s klommen juist van 23.156 kilometers in 2001, via 24.919 kilometers in 2005 naar 25.737 in 2009. Vorig jaar zakte deze voor het eerst behoorlijk naar 24.945 kilometers. Het lijkt erop dat het steeds populairder wordende thuiswerken nu ook echt zichtbaar wordt op de weg.

Deze afnemende automobiliteit komt bovenop de oprekking van de service-intervallen, waar veel fabrikanten op zijn overgegaan. Hierdoor zal het werkplaatsbezoek de komende jaren nog verder afnemen.

Het goede nieuws voor de werkplaatsen is dat het totale wagenpark in ons land wel blijft toenemen. Op dit moment (oktober 2011) is Nederland 8.141.358 auto’s rijk; vanaf 2004 zijn er liefst één miljoen auto’s bijgekomen.

Jaarkilometrage

    Km’s/auto/jaar
2001    13.866
2002    13.756
2003    13.737
2004    13.765
2005    13.816
2006    13.808
2007    13.797
2008    13.707
2009    13.603
2010    13.317

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *