Autodelen moet kip-ei-status doorbreken

Autodelen zit duidelijk in de lift, maar voor een echte doorbraak zijn er simpelweg meer auto’s nodig. Deelauto’s worden vooral gebruikt door jonge mensen in steden. Een grotere groep is bereid een deelauto te gebruiken als men weet hoe dit precies werkt en er voldoende auto’s beschikbaar zijn.

Leaseplan heeft onderzocht hoe groot autodelen nu echt is, welke varianten het meeste potentieel hebben en wat ervoor nodig is om autodelen op te schalen van nichemarkt naar mainstream. Autodelen is met name populair in stedelijke gebieden en dan vooral bij jongere generaties chauffeurs. Onbekend maakt onbemind.

Autodelen wordt aantrekkelijker als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Om nieuwe doelgroepen aan te spreken zullen autodeelaanbieders allereerst betere voorlichting moeten geven over de mogelijkheden die het biedt. Daarnaast is het belangrijk dat reserveren en gebruiken van deelauto’s zo gemakkelijk en laagdrempelig mogelijk is. Realtime en 24/7 inzicht in beschikbaarheid, keuzemogelijkheid en langere looptijden, kunnen bijdragen aan het succes.

Daarnaast moeten er simpelweg méér deelauto’s komen, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland. “Hoe meer deelauto’s beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het wordt om er eentje om de hoek te pakken. Bij voorkeur hoef je de deelauto niet altijd terug te brengen naar de plek waar je ‘m ophaalde. Het is een beetje een kip-ei-verhaal dat alleen kan worden doorbroken door up front te investeren in deelauto’s. De kosten gaan hier voor de baten uit.”

Buurtpoolauto

In het Trendreport is tevens in kaart gebracht welke vormen van autodelen de meeste potentie hebben. Volgens de ondervraagde trendwatchers uit de automotive en smart cities sector blijft het Peer2Peer-model vooralsnog het meest kwetsbaar. Dit komt omdat er altijd relatief veel onzekerheden zullen blijven over de kwaliteit van het voertuig, het overdrachtsmoment en de beschikbaarheid. Het round-trip-model heeft volgens de experts het meeste potentieel, omdat dit het best aansluit bij wat mensen al kennen. Een nieuwe kansrijke optie die de experts noemen is de buurtpoolauto.

Versteegen: “Autodelen voor particulieren is vooralsnog een niche markt, maar wel een markt met veel potentieel die wij nauwlettend in de gaten houden. Dit onderzoek laat zien dat er voor de juiste partijen commerciële kansen zijn op het moment dat de deelautomarkt volwassen wordt. Op dat moment willen wij klaar zijn om in te stappen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.