Basf maakt kleurtrends 2012 bekend

De kleurontwerpers van Basf Coatings hebben de jaarlijkse wereldwijde trendprognose opgesteld voor automobielkleuren. Vorig jaar voorspelden de experts dat het spectrum van automobielkleuren van de toekomst erg breed zou zijn. Voor 2012 is de conclusie dat ‘die ene’ globale megatrend niet bestaat.

Wel zijn er voor het eerst globaal uniforme trendwerelden, onderwerpen die mensen wereldwijd met elkaar verbinden. De kleurontwerpers hebben vastgesteld dat er vier belangrijke trendwerelden zijn. Aan de hand hiervan zal Glasurit, onderdeel van Basf, schadehersteloplossingen uitwerken.

De eerste trend is Groene Luxe, waarbij de bruintrend blijft aanhouden. Aardachtige kleuren staan symbool voor het nieuwe milieubewustzijn. De nieuwe impressie van Groene Luxe wordt vaak gecombineerd met een kleine fonkeling of ander subtiel effect. Ook de kleuren indigo, mint en gebroken wit passen in deze trendstroming.

De symbiose tussen mens en techniek staat centraal als tweede trend voor 2012. De kleuren hierbij zijn heel kunstmatig, zoals een huidkleurig zilver. Andere nieuwe kleurrichtingen die Basf in de toekomst op de Europese wegen ziet, zijn led-blauw, stralend turquoise, fonkelend zwart of helder rood. Vooral matte lakken versterken de technische uitstraling.

Trendwereld drie benadrukt het ‘uniek zijn’. Dit vertaalt zich in de kleuren die iets nieuws en unieks uitdrukken, kleuren die er eerder nog niet waren. Kleurtrends die hier in Europa bij passen zijn volgens de experts beige en een mix van grijs en beige, maar abrikoos- en rozetinten zijn ook mogelijk. Bijzonder opvallend zijn verschillende, soms naar roodachtig goud neigende, goudtinten.

Dan is er nog de grote verscheidenheid aan mensen en kleuren in de vierde en laatste trendwereld. Het gaat om verschillende bruintinten met subtiele effecten die doen denken aan een thuisgevoel en verwijzen naar de eigen afkomst, aangevuld met exotische en sterke, heldere kleuren zoals geel, violet en smaragd. De samensmelting van vertrouwd naar nieuw wordt vooral zichtbaar bij de nieuwe violetkleuren, die gecombineerd worden met een grijze tint.

“Hoe snel een voorspelde trend in de fabriek als kleur op een auto wordt aangebracht, is verschillend. Enkele trendkleuren zijn hier al rijp voor, maar andere kleuren, bijvoorbeeld met nieuwe effecten, hebben nog wat tijd nodig voor ontwikkeling”, aldus Basf.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *