Bedrijfsleven moet nu inspelen op zelfrijdende auto

Hoewel de zelfrijdende auto volop in ontwikkeling is en binnen enkele jaren op onze wegen te vinden zal zijn, lijkt de helft van het Nederlandse bedrijfsleven het thema zelfrijdende auto nog niet interessant te vinden voor de eigen onderneming.

Dit is opvallend, omdat introductie van deze autonome auto straks invloed zal hebben op tal van branches. Eén op de vijf ondernemers is al wel aan het nadenken over hoe ze kan inspelen op de komende veranderingen. Een derde van de ondernemers ziet wel in dat ze in de toekomst moet inspelen op deze verandering. Dit blijkt uit een indicatief onderzoek van TNS NIPO onder beslissers in het bedrijfsleven.

Bijna een kwart van de ondernemers ziet kansen rondom het thema zelfrijdende auto, en dicht juist het bedrijfsleven een belangrijke rol toe als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe technologieën, onderhoud en reparatie, verkoop, vermaak, verkeersbeleving en draagvlak.

Anticiperen

Vincent Groen, directeur Automotive bij TNS NIPO. “In de autobranche zal moeten worden geanticipeerd op een mogelijke teruggang in de reguliere autoverkopen, en een verandering van het soort service in de werkplaats. Gaat de auto straks naar een garage of naar een IT-specialist? Fabrikanten van telecom en audio oplossingen hoeven niet stil te zitten: entertainment in de auto verandert en infotainment krijgt een belangrijkere positie. En bij verzekeraars zullen waarschijnlijk minder schadegevallen worden gemeld. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen voor de overheid.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *