Bijtelling bepaalt keuze leaseauto

Een lage bijtelling is de belangrijkste factor voor de keuze van de zakelijke rijder voor een leaseauto. Dat blijkt uit een analyse van Leaseplan. De aanscherping van de bijtellingscategorieën per 1 januari 2014 doet nu al het leasegedrag van de rijder veranderen.

De effecten van de bijtellingsregeling zijn nu al merkbaar. Zo stond bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander de afgelopen maanden steevast bovenaan de wensenlijst van leaserijders. De auto daalt echter flink in populariteit door zijn beperkte beschikbaarheid voor 2013. Zakelijke automobilisten kiezen hoofdzakelijk nog modellen die zij dit jaar al kunnen rijden of waarmee zij ook in 2014 gegarandeerd profiteren van een laag bijtellingspercentage.

Leaseplan verwacht dat de invloed van de aangescherpte bijtellingsregels in de tweede helft van dit jaar blijft aanhouden. “Begin 2012 zagen wij in aanloop naar de wijzigingen in het fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto’s met een gunstige bijtelling. Dat zal dit najaar niet anders worden”, aldus Patrick Vierveijzer, Directeur Commercie van Leaseplan. Gedreven door het economische klimaat kiest een grote groep zakelijke rijders voor de portemonnee. En dus bij voorkeur voor zo laag mogelijke maandlasten.

Trend

Deze trend was in het eerste kwartaal sterk zichtbaar in de populariteit van de Outlander. De afgelopen maanden zijn de Volkswagen Golf en de Volvo V40 sterk in opkomst. Ook de Ford Focus blijft, net als de Renault Mégane Estate, onverminderd populair in de 14 procent-categorie. De modellen van Volvo, Ford en Renault zijn vooral geliefd vanwege hun station-uitvoering. Binnen het Midden- en Kleinbedrijf is er een sterke voorkeur voor de premium merken, waaronder Volvo, BMW en Audi.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *