Bosch: EV heeft toekomst maar wordt niet gekocht

Drie op de vier Nederlanders gelooft dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft. Toch blijven er enkele struikelblokken, blijkt uit een onderzoek dat Bosch liet uitvoeren onder duizend landgenoten. Volgens 82,6 procent wordt de elektrische auto duurder dan een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Een ruime meerderheid van 67,6 procent kiest dan ook voor een benzineauto als volgende auto.

Een meerderheid van 79,8 procent rijdt met een benzineauto en 67,6 procent wil deze ook vervangen door een benzine. De redenen om voor benzine te kiezen zijn de aankoopprijs en het aantal afgelegde kilometers. Van de Nederlanders beschouwt 64,8 procent benzine als het meest milieuvriendelijk, tegenover 60,9 procent in 2009. Volgens 40,5 procent stoten deze auto’s minder roet uit en volgens 39,4 procent minder CO2.

“Het milieuvriendelijke imago van benzine blijft overeind”, zegt Hans Driever, senior adviseur bij TNO. “Toch bestaan er nog altijd misverstanden over emissies. De CO2-uitstoot bij benzineauto’s ligt hoger dan bij vergelijkbare dieselauto’s. De consument linkt het verbruik duidelijk niet aan de uitstoot van CO2. In werkelijkheid is de CO2-uitstoot lager bij een dieselauto omdat die minder verbruikt.” Bosch verwacht dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s met 25 tot 30 procent kan dalen. Over enkele jaren zal een compacte dieselauto nog slechts drie liter per honderd kilometer verbruiken.

Van de respondenten overweegt 7,6 procent als volgende auto voor een hybride te kiezen. In België ligt dat percentage opvallend hoger, namelijk 14,6 procent. Ook het vertrouwen in de toekomst van hybride auto’s ligt in België met 83,3 procent een stuk hoger dan in Nederland (80,3 procent). Potentiële kopers noemen in 78,5 procent van de gevallen het milieu als belangrijkste redenen om een hybride aan te schaffen. Premies spelen veel minder een rol (47,6 procent). Dat de huidige verbrandingsmotoren de komende 10 jaar nog zuiniger en milieuvriendelijker kunnen worden, staat voor 94,8 procent van de respondenten vast. 68,9 procent van de respondenten is bereid extra te betalen voor een zuinigere diesel- of benzineauto indien de totale gebruikskosten hierdoor afnemen. 61,6 procent gaat ervan uit dat een elektrische auto meer dan 20.000 euro kost. Een kwart van de ondervraagde Nederlanders verwacht zelfs meer dan 30.000 euro te moeten betalen voor een elektrische auto.

Driever: “Het valt op dat de grootste rem voor introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet zoals soms wordt gesteld het rijbereik ervan. 48,7 procent van de Nederlandse respondenten vindt het huidige rijbereik van 150 tot 200 kilometer geen bezwaar. In België blijkt dit een veel groter struikelblok, want daar vindt 63,1 procent het huidige rijbereik onvoldoende.” Van degenen die het rijbereik onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat het bereik minstens 500 kilometer moet zijn.

Van de Nederlanders wil 91,7 procent graag de auto thuis opladen en 36,3 procent op het werk. De accu opladen in parkeergarages (17 procent) of bij de supermarkt (9,2 procent) zijn duidelijk minder populair.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *