Connectiviteit is dé term waar het allemaal om lijkt te gaan draaien, zo bleek tijdens alweer het vierde Nationaal Aftersalescongres in Bunnik. Het is duidelijk dat de opgang van telematica een ongekende impact zal hebben en alle machts- en concurrentieverhoudingen zal doen opschudden.

Dagvoorzitter Hans Groenhuijsen wees de zaal er nog eens op dat er nogal wat staat te gebeuren in de branche. “Vooralsnog lijkt het merkkanaal te profiteren van een serieuze voorsprong met telematica”, aldus Groenhuijsen. Dat de opkomst van telematica absoluut van grote invloed zal zijn op alle marktverhoudingen, is inmiddels overduidelijk, maar het blijft koffiedik kijken hoe die toekomst er precies gaat uitzien.

Volgens Jos Veldhuisen (hoofdredacteur Aftersales Magazine) is het nu in ieder geen tijd om achterover te leunen, maar moet een duidelijke strategie worden gekozen. “In de aanval door schaalgrootte, marketingslagkracht, voldoende mensen en financiële middelen of ga in de verdediging, maar zorg dan voor een verdedigbare positie, voldoende geld en toegang tot hulp. Een andere optie is te kiezen voor een guerrillastrijd waarbij het aankomt op flexibiliteit, lage kosten en creativiteit.”

Veldhuisen is ervan overtuigd dat de strijd om de klant alleen maar heviger zal worden onder invloed van de snelle opgang van telematica. “Zeker als Fota (firmware over the air) hun opgang gaan maken. Dan behoren maandelijkse updates via importeur-dealer-automobilist tot het verleden en zorgt de fabrikant rechtstreeks ‘over the air’ voor updates bij de automobilist”, denkt hij. “En, let op: het merkkanaal gaat zich ook intensiever richten op de apk-markt, terwijl de apk nu juist een cruciaal contactmoment is voor universele bedrijven.”

Nuttige inzichten

Neuroloog Barend van Kooten verraste de zaal met een verhaal vol boeiende inzichten en nuttige boodschappen. Naar eigen zeggen had Van Kooten weinig verstand van automotive, maar volgens hem was wel duidelijk dat de branche een belangrijke kentering te wachten staat.

Om zo’n complexe tijd het hoofd te kunnen bieden met de juiste oplossingen en innovaties, is veel creativiteit en flexibiliteit nodig. “Bij creativiteit gaat het om het vermogen om niet bestaande relaties te kunnen zien. Complexiteit betekent eigenlijk niet meer dan een situatie waarvan ons nu de volledige betekenis nog ontgaat, omdat we nog niet in staat zijn de juiste punten met elkaar te verbinden”, zegt hij. “Wendbaarheid en flexibiliteit zijn belangrijke eigenschappen om complexe situaties aan te kunnen. Er zijn genoeg mogelijkheden en oplossingen voor problemen; we moeten ze alleen nog ontdekken. Verwondering is vaak een goed startpunt om verder te kunnen nadenken en nieuwe ideeën te vormen.”

Nog veel meer over het vierde Nationaal Aftersalescongres in het eerste nummer van het nieuwe jaar van Aftersales Magazine.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties