Dealerstrategie begint resultaat te geven

Van de vijf merken met het grootste apk-volume weet alleen Ford het marktaandeel van het eigen dealerpark niet te vergroten. Ford staat in de volledige lijst niet alleen, dankzij onder meer Toyota en Fiat, maar de grote meerderheid wist het marktaandeel te vergroten.

Dat 2014 de boeken in zou gaan als een jaar met lage nieuwregistraties was gaandeweg het jaar al snel duidelijk. Het werd echter ook het jaar dat Koops-Furness failliet ging en voor een aantal merken acute gaten in het netwerk opleverde (naast veel persoonlijk leed, uiteraard).

Fiat en Nissan bijvoorbeeld en dat is direct terug te zien in de ontwikkeling van het marktaandeel dat de eigen dealers wisten te scoren. Bij Nissan daalde dat van 21,4 naar 17,5 procent, Fiat zakte van 14,8 naar 13,1 procent marktaandeel. Kia en Skoda zien juist stijgingen, maar dat is niet heel verwonderlijk gezien de aantallen Picanto’s die de weg op zijn gegaan (goed voor 28 procent van de apk’s) en de Fabia’s bij Skoda (goed voor 56,7 procent van de apk’s).

Het kan nog gekker: zeventig procent van de apk-behoeftige Priussen, 12,567 stuks, krijgt die apk nog altijd bij de eigen dealer. Geen volumemodel komt hierbij in de buurt, innovatieve techniek bindt blijkbaar!

Per jaar

De bouwjaren van 1999 tot en met 2006 zijn niet alleen goed voor 2,8 miljoen benzine- keuringen, maar bovendien per jaar heel gelijkmatig verdeeld. Bouwjaar 2010 is daarnaast het enige jaar van de afgelopen vijftien dat een vergelijkbaar jaartotaal laat zien. Voor 2009 en 2011 zijn er nog respectievelijk zestigduizend en ruim veertigduizend benzinekeuringen geweest, met dank aan het sinds 2005 geldende intervalregime. Bij de diesels geldt dat tussen de bouwjaren 2005 en 2008 plus 2010 zo’n 150.000 keuringen per jaar zijn uitgevoerd, maar ouder dan dat zakt het snel weer weg.

Deze cijfers laten niet alleen de wijzigingen in de keuringsintervallen mooi zien, maar ook de taaie registratiejaren die ervoor zorgen dat de pieken van eerder nu afvlakken tot een gelijkmatige spreiding. In dat licht bezien is het knap dat een groot deel van de merken het aandeel van eigen merkdealers wist op te krikken. Let wel: dat ging gepaard met marketingacties en stunt- prijzen.

Bekijk hier alle cijfers over het aantal keuringen per brandstof en de top 25 op basis van het totaal aantal keuringen en op basis van brandstof >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *