Discussie eCall, bCall en sCall

De consument, fleetowner en leasemaatschappij zullen, als eigenaar van de auto, altijd zelf mogen beslissen welke serviceprovider de door de auto verstuurde data mag ontvangen en gebruiken. Dit geldt voor zowel het merkgebonden als het merkonafhankelijke kanaal. Dat is één van de conclusies van de door Automotive Insiders georganiseerde forumdiscussie over de emergency call (eCall) en breakdown call (bCall).

Ruim zestig aanwezigen hebben donderdagavond gediscussieerd over de kansen en bedreigingen die met name de service call (sCall) zal bieden. Een punt van aandacht is de garantieperiode, waarin autofabrikanten wellicht op hun strepen gaan staan om de klant naar zich toe te krijgen.

Over het nut van eCall waren de aanwezigen het wel eens. Echter bij de bCall en nog meer bij de sCall is er wel de nodige discussie. “Logisch want hier gaan commerciële belangen een rol spelen”, stelde onder andere forumlid Johan van der Hoeven, directeur van Van Heck.
Wijnand de Geus, eveneens in het forum, stelde: “De automobielindustrie realiseert zich dat de consument de vrije keus moet hebben. Echter wanneer wij snel en adequaat – al of niet softwarematig – op garanties willen kunnen reageren, dan is het voor ons vanzelfsprekend, dat tijdens die garantieperiode, het merkkanaal altijd over de data moet kunnen beschikken.”
Daar was Ferry Smith van ANWB het niet mee eens. “Iedere fabrikant zal altijd aan zijn garantieverplichtingen gehouden zijn. Dat heeft niets te maken met het exclusief toegang hebben tot de servicedata.”

Boudewijn Hamel van Bovag verduidelijkte voor de aanwezigen nog even de verschillen tussen de verschillende systemen. Een eCall zal slechts worden gedaan, als de gordelspanners en/of de airbag worden geactiveerd. De voor de 112-centrale benodigde informatie zoals plaats, rijrichting en auto-ID, worden dan doorgegeven.
Dat is eigenlijk heel wat anders dan de bCall en de sCall. Daar wordt gebruik gemaakt van de telematicamogelijkheden. Een conclusie is, dat als telematica in de auto wordt geïntegreerd, het vooral de marketeers zijn die het verschil gaan maken.
“De serviceprovider die in staat is de consument te overtuigen de data van de auto naar hem te verzenden, heeft de kans de consument naar zijn werkplaats te dirigeren. De sCall zal dan ook vooral de marketingcreativiteit gaan stimuleren”, aldus Hamel.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *