Doyen laat Requal flink groeien

Na ruim twee jaar is het door Doyen Auto geïntroduceerde concept Requal toe aan de volgende stap in het groeiplan. Ruim 120 universele garages en grossiers, waarvan ruim 95 Requal Erkend Reparateurs, lieten zich onlangs uitleggen wat die volgende fase zal inhouden. Er wordt een leenautoplan toegevoegd, net als de website Requal-parts.net en diverse trainingen.

Doyen Auto introduceert een leenauto-concept om Requal te versterken en verwacht het eerste jaar zo’n veertig auto’s af te leveren. Voor 119 euro per maand (operational lease) heeft de garagist een vijfdeurs Toyota Aygo tot zijn beschikking om in te zetten als leenauto. De leasetermijn is maximaal vier jaar met een jaarkilometrage van 20.000 kilometer. Nadien kan de auto worden overgenomen voor 3.150 euro. “Het unieke hieraan is dat elke grossier binnen ons Auto Parts International-netwerk, die minimaal vijf erkende reparateurs heeft, één leenauto helemaal gratis krijgt”, aldus Patrick Diepenhorst van Doyen.
Doyen organiseert samen met Innovam en Exponentia ook een nieuw trainingsprogramma. Er wordt komende zomer eerst gestart met een cursus distributieriemen monteren en klantgericht communiceren.

Uit gesprekken met garagehouders, blijkt dat de werkplaatsklant vraagt om kwaliteit, maar steeds vaker beslist op de prijs. Diepenhorst: “Een gegeven in deze tijd waar we niet om heen kunnen. De transparantie die door internet wordt gestimuleerd, versterkt die trend. Met het Requal-assortiment slijtdelen, die gemiddeld 25 tot 35 procent goedkoper zijn dan OE-onderdelen, beantwoorden de garages aan die vraag.”

Doyen Auto is actief in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. In alle landen is het Requal-assortiment goed voor ongeveer tien tot twaalf procent van de bijna 150 miljoen euro omzet in slijtdelen. In het businessplan gaat het management van Doyen Auto uit van een verdubbeling van de Requal-omzet in de komende twee jaar. Ondanks dat België de thuismarkt is voor Doyen, wordt in Frankrijk de hoogste omzet gerealiseerd.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.