Duitse branche en politiek betwisten CO₂-norm

Niet realistisch, concurrentievervalsend en technisch niet haalbaar: de Duitse politiek en auto-industrie hekelen de CO2-reductiedoelen die maandagavond zijn vastgelegd door de Europese Commissie en lidstaten.

Nieuwe personenauto’s moeten in 2030 in de EU 37,5 procent minder CO? uitstoten dan in 2021. Lichte bedrijfswagens hoeven ‘slechts’ 30 procent lager uit te komen. Zowel de termijn als de percentages zijn volgens minister Altmaier van economische zaken niet reëel en bovendien niet haalbaar voor de fabrikanten. Nu al zitten ze volgens hem aan de grens van wat technisch te realiseren is. De overgang naar aanzienlijk minder CO2-uitstoot moet wat de bewindsman betreft meer geleidelijk lopen. Bovendien zou een reductie van 30 procent beter haalbaar zijn. Ook VW-topman Diess noemt in Duitse media die norm.

Concurrentie

Voor de brancheorganisatie VDA is de limiet waarvoor de sector zich ziet gesteld een vorm van concurrentievervalsing. Buiten Europa zijn er namelijk geen CO?-doelstellingen van gelijke orde. Volgen de VDA houdt de politie geen rekening met commerciële en technologische aspecten. Bovendien is het de vraag hoe snel elektrisch rijden echt voet aan de grond krijgt bij de berijder. Ander pijnpunt: de eenzijdige verdeling van laadpunten. Circa 75 procent ervan is gelegen in maar vier landen, onder meer Nederland.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †