Eigen testbaan KBA voor uitstootmeting

Op een voormalig militair vliegveld in de deelstaat Schleswig-Holstein krijgt het Kraftfahrt-Bundesamt (de Duitse versie van de RDW) later dit jaar een eigen testbaan. Doel is emissie te meten aan voertuigen tijdens de rit – in plaats van onder laboratoriumomstandigheden.

De instantie kan daardoor onafhankelijk van externe dienstverleners haar werk doen. Met de aankondiging reageert het ministerie van verkeer op het uitlaatgasschandaal bij Volkswagen. In september 2015 bleek dat speciale software van VW tijdens statische testsituaties veel gunstiger emissieresultaten creëerde dan op de weg.

Op de testbaan zullen volgens het departement uitsluitend voertuigen onder de loep worden genomen die zijn betrokken van verhuurders en (rechtstreeks) fabrikanten. Particuliere auto’s maken geen deel uit van de testvloot. “Dit soort aanvullende testritten moet in de toekomst bedrog bij de reiniging van uitlaatgassen verhinderen”, aldus verkeersminister Dobrindt.

Het KBA kwam in eigen land zwaar onder vuur te liggen omdat de manipulatie van software niet in Duitsland was ontdekt maar in de VS. Daar hebben verkeersautoriteiten al sinds vele jaren eigen emissietestapparatuur ter beschikking. Na de ontdekking van ‘dieselgate’ bepleitte Dobrindt de oprichting van testtechnieken onder toezicht van de staat. Voorheen werden dergelijke controles overgelaten aan particuliere testinstanties als Dekra en TÜV. Inmiddels heeft het KBA ook twee mobiele testapparaten aangeschaft. Zodra het personeel de training heeft afgerond, kan deze worden ingezet. Begin dit jaar kocht de overheid in Schleswig-Holstein een gebouw dat, na enkele aanpassingen, dienst gaat doen als laboratorium met vaste testopstellingen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *