EU wil occasionmarkt aanpakken

De Europese Commissie gaat de occasionmarkt kritisch onder de loep te nemen. Het EU-voorstel verkeert nog in het beginstadium, maar duidelijk is wel dat wordt gestreefd naar een hogere, gegarandeerde technische kwaliteit van occasions en aanscherping van regelgeving rond de juiste kilometerstand.

De consument blijkt zo wantrouwend over de occasionsector dat deze branche als allerlaagste scoort in het European Consumer Scoreboard, dat onlangs voor de achtste keer verscheen. In dit rapport wordt de mate van tevredenheid van consumenten onderzocht over bepaalde sectoren (21 producten en 30 diensten). De occasionsector staat hier onderaan de lijst.

Het rapport is een optelsom van consumentenonderzoek uit alle EU-landen. Overigens krijgt deze branche in de meeste landen de laagste notering, ook in Nederland en België. Voor diverse Europese Commissieleden is het rapport vaak aanleiding voor nieuwe voorstellen of acties. Dat is ook nu het geval: Brussel stelt namelijk voor de markt voor gebruikte auto’s aan te pakken. Dit allereerst natuurlijk ter bescherming van de consument, maar ook omdat de occasionmarkt wordt beschouwd als een belangrijke economische sector. Het bruto binnenlands product van de EU is voor 56 procent afkomstig van consumentenbestedingen. Nu het consumentenvertrouwen zo laag is, wil Brussel alles inzetten om dit vertrouwen weer te herstellen, zodat de economie een positieve impuls krijgt. Europese ambtenaren geloven dat kwaliteitsverbetering van een branche daarbij kan helpen.

Cecra, de Europese belangenbehartiger voor dealers en universelen, reageert opvallend positief op het voorstel. Cecra-directeur Bernard Lycke schaart zich pal achter het initiatief en is voorstander van een gegarandeerde kwaliteit van gebruikte auto’s. Als voormalige voorman van Federauto (de Belgische tegenhanger van RAI Vereniging) heeft Lycke zich al eerder persoonlijk ingezet voor het tegengaan en strafbaar stellen van fraude met kilometertellers. Ook heeft hij in België gezorgd voor de invoering van het Car-Pass systeem (waarover we eerder publiceerden en dat vergelijkbaar is met onze Autopas, maar dan met strengere consequenties voor overtreders, JV).

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1805 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.